*

Erhverv

Kritikere: Loyale kunder betaler overpris for deres el

Det borgerejede fusions- selskab Aura leverer kun billig el til nye kunder.

Bliver gode, gamle og loyale aarhusianske elkunder taget ved næsen af det selskab, som de selv er medejere af?

Bliver gode, gamle og loyale aarhusianske elkunder taget ved næsen af det selskab, som de selv er medejere af?

Det mener forbrugerjuristen Morten Sinding fra elkundernes brancheforening, El-Forbundet. Og han peger især på fusionsselskabet Aura, der er en sammenslutning af gamle borgerejede elselskaber som Brabrand Elselskab, Galten Elværk, Viby Elværk og Østjysk Energi.

Langt de fleste af Auras kunder er passive kunder, der bare betaler elregningen måned efter måned. Dem er der omkring 105.000 af – og de skal være endog særdeles opmærksomme, hvis de vil opdage, at deres selskab tilbyder priser til nye kunder, der er langt under den pris, som de selv betaler. En tilbudspris, som Auras kunder kun kan opnå, hvis de går over til en anden elleverandør og derefter tilbage til Aura igen.

Passiv kundekreds

»Vi ser det med mange gamle energiselskaber, der udnytter, at de har en passiv kundekreds, men Aura er nok det groveste eksempel. De nye kunder får en pris, som ligger mere end 30 pct. under, hvad de tilbyder deres loyale kunder,« siger Morten Sinding og tilføjer:

Det er paradoksalt, at man som kunde og medejer skal skifte selskab og derefter tilbage igen for at få den bedste pris.
Morten Sinding, forbrugerjurist, Elforbundet

»Det er paradoksalt, at man som kunde og medejer skal skifte selskab og derefter tilbage igen for at få den bedste pris. Det er ikke en særlig pæn politik over for ens ejere,« siger Morten Sinding, der i øvrigt selv er andelshaver i Aura, men har fundet sig en anden leverandør.

Samtidig peger han på, at Aura intet gør for at oplyse deres egne medlemmer om det fordelagtige pristilbud til nye kunder.

»Der står intet om det på deres hjemmeside, og folk skal over på elpristavlen for at opdage det,« siger han.

På Auras hjemmeside opererer man med tre forskellige tilbud med elpriser, der alle ligger omkring 30 øre pr. kW. Og den såkaldte Aura Variabel, som man kalder den reelle pris på månedsbasis, er på 27,75 øre pr. kW.

Men på den landsdækkende elpristavle lyder Auras velkomsttilbud på 17,50 øre pr. kW.

Andelshavernes interesse

Aura er et såkaldt Amba – dvs. et andelsselskab med begrænset ansvar – og er i princippet ejet af dem, som har en elmåler fra Aura. I selskabets årsrapport hedder det bl.a., at dets formål »er at virke til fremme af andelshaveres og disses bagvedstående medlemmers og forbrugeres interesser«.

Det mener hverken Morten Sinding eller adm. direktør Morten Nissen Nielsen fra konkurrenten og elleverandøren Vindstød A/S er tilfældet. Vindstød modtager grøn vindmøllestrøm fra omkring 2.500 vindmøller.

»Hvorfor sælger et borgerejet firma el til under kostpris til kunder, der ikke er medejere, i stedet for bare at sælge billigere el til alle i området? Det er da ikke at varetage deres egne ejeres interesser særlig godt,« siger Morten Nissen Nielsen. Han mener også, at der er tale om unfair konkurrence i forhold til hans eget selskab.

Unfair konkurrence

»Vindstød har selv kun kunder, der aktivt har valgt os. Vi er ikke født med en passiv kundekreds, som man kan lade betale for andre kunders rabatter. Jeg synes ikke, at det er fair konkurrence, at man opkræver en højere pris hos de lokale, loyale kunder for at kunne give rabat til nye kunder, der kan komme fra helt andre steder i landet,« siger han.

Auras adm. direktør, Carsten Höegh Christiansen, afviser kritikken.

»Det er en helt almindelig del af markedet, at man kører med introtilbud, der kan være fordelagtige. Vi har en lang række produkter, og der er ikke noget, der forhindrer vores gamle kunder i at skifte, så de kan tage imod vores velkomsttilbud. Hvis de er aktive på elmarkedet, følger de også med i priserne på elpristavlen, og så kan de jo bare skifte frem og tilbage, hvis de ønsker det andet tilbud,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Klumme: Hvor er trygheden, omsorgen, nærværet, som alle taler om i ældreplejen?

Kate Runge, speciallæge i samfundsmedicin, medlem af Ældrerådet i Aarhus, tidl. byrådsmedlem, regionsrådsmedlem og embedslæge
Ældreplejen i Aarhus Kommune er ikke i orden. Sygefraværet blandt de ansatte er højt, og de gamle får ikke den fornødne omsorg.

Debat: Byen er også det grimme

Amalie Møller Christensen | Frederik Angelo, (foto)
For illustratoren Stine Aamose er det kærligheden til den by, der de seneste 11 år har været hendes, som finder vej igennem pennen og ud på papiret. Den 33-årige tilflytter har fundet et hjemligt helle på havnen ved Dok 8000.

Debat: Velkommen tilbage, Würtz

Jørgen Svane, Skivholmevej 26, Sabro
Restauranter

Rar Bar er blevet til Ombord

Dansk mad: Allan Thallaug og Kristian Sørensen står bag Ombord, Jægergårdsgades nye restaurant, der ligger, hvor Rar Bar lå i 12 år. Det er de to kokkes tredje restaurant.

Måske et kultursammenstød

Kombinationen af ualmindeligt god mad, larm og dårlig akustik falder ikke i anmelderholdets smag. Det er synd for maden.

Gastromé fik mest ros

Gæsterne på bookingportalen dinnerbooking.dk havde i 2016 flest rosende ord til Gastromé i Rosensgade.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler

Kan de ikke lide østers?

Der er især én ting ved danskerne, der undrer den australske programdirektør for Fonden Aarhus 2017: Hvorfor spiser de ikke de lækre danske østers, men hellere dem fra Frankrig?
Artikelserie: Byens nye bands

Den omvendte succes

Aarhus-bandet She’s a Sailor hitter i radioen med numrene ”Beautiful” og ”Back from the sky”, og næste mål er pladekontrakt og masser af livejob. På onsdag spiller de begavet popmusik på Fatter Eskil.
Annonce
Danskerne er vilde med selvbetjening i lufthavnen
Mens andre flyselskaber kæmper om at klemme mest mulig luksus ind i en flyvning, så går SAS den modsatte vej. Her gælder det enkelthed og selvbetjening – for vi danskere elsker, når vi kan selv. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her