*

Erhverv

»Det udgør en relativt lille del af Midttrafiks virke«

Jan Ravn Christensen (SF) mener, at han fint kan sidde i Midttrafiks bestyrelse, selv om han er ansat i FOA, der er modpart i flere sager.

Byrådsmedlem Jan Ravn Christensen (SF) er både næstformand i Midttrafik og er ansat i fagforeningen FOA. Det gør ham inhabil, når millionstrid om fyrede kontrollører drøftes i Midttrafiks bestyrelse. Arkivfoto: David Bering

Er det i orden at sidde som Aarhus Kommunes repræsentant i Midttrafiks bestyrelse, når man skal gå uden for døren, hver gang bestyrelsen diskuterer en kontrollørstrid, som koster kommunekassen millioner?

Spørgsmålet er blevet aktuelt, efter at kommunens repræsentant, Jan Ravn Christensen (SF), i september begyndte i et job som konsulent i den faglige afdeling hos FOA Århus, som er fagforening for en række fyrede kontrollører og fører deres sager mod Midttrafik.

Men hovedpersonen finder det ikke problematisk.

»Det udgør en relativt lille del af Midttrafiks virke. Samtidig er det et sagsforløb, der, så vidt jeg lige kan huske, er startet op i den tidligere bestyrelsesperiode. Det grundlæggende er, at det er en relativt lille del af det, bestyrelsen beskæftiger sig med,« siger Jan Ravn Christensen, som mener, at hans post som næstformand i Midttrafik er forenelig med ansættelsen i FOA, og henviser til, at jurister i Borgmesterens Afdeling er nået frem til en lignende vurdering.

I et notat, ”Habilitet Midttrafik - Jan Ravn Christensen” af 5. februar 2016, står der således:

»Der er ikke grundlag for at antage, at JRC er generelt inhabil som bestyrelsesmedlem i Midttrafik.«

»En vis påvirkningsrisiko«

Men når bestyrelsen skal drøfte retssager mod f.eks. kontrollører og buschauffører, som FOA repræsenterer mange af, ser det anderledes ud, lyder juristernes vurdering:

»Objektivt set udgør ansættelsen i FOA i sig selv en vis påvirkningsrisiko. I de nævnte sager vurderes denne påvirkningsrisiko som udgangspunkt at medføre inhabilitet,« fremgår det af notatet, der anslår, at FOA kun er involveret i »en ganske lille andel« – højst 5 pct. – af bestyrelsens sager.

Disse sager må Jan Ravn Christensen ikke involvere sig i.

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, forstår godt, at bestyrelsesmedlemmet er erklæret inhabil. Han hæfter sig ved, at Jan Ravn Christensen kan være lige så interesseret i at sikre medarbejdernes arbejds- og lønvilkår som en rentabel drift af Midttrafik.

»Aarhus Kommune bør overveje, om den, man lader repræsentere sig, har kompetencer til at lede selskabet og har fokus på selskabets interesser. Kommunen og skatteborgerne har en interesse i at få så meget trafik for så få penge som muligt. Ikke at medarbejderne har gode overenskomster, og det har man formodentlig, hvis man arbejder i FOA,« siger Per Nikolaj Bukh, der kalder det problematisk, hvis kommunen ikke er repræsenteret i bestyrelsen, når kontrollørsagerne bliver diskuteret.

Det mener flere politikere også. Peter Hegner Bonfils (EL) kan ikke umiddelbart svare på, om Jan Ravn Christensen kan sidde i bestyrelsen, mens Steen Stavnsbo (K) konstaterer, at det med interessekonflikten nok havde været bedre, hvis en anden Aarhus-politiker sad i bestyrelsen.

Suppleanten er klar

I de tilfælde, hvor Jan Ravn Christensen skal uden for døren, påpeger Socialdemokraterne og De Konservative, at løsningen kan være at bruge suppleanten. Det vinder gehør.

»Jeg er helt åbent på en drøftelse omkring, hvad der kan give mening i den forbindelse,« siger Jan Ravn Christensen, der fortæller, at han og hans suppleant, partifællen Thomas Medom, har talt om, at det kunne blive nødvendigt.

Thomas Medom melder sig klar til at træde ind i bestyrelsen de gange, det måtte være aktuelt.

»Det kan blive relevant, at jeg tager pladsen en gang imellem, når de sager er på dagsordenen. Lige som alle mulige andre sager og forløb, hvor Aarhus Kommune har en repræsentant, er det vigtigt, at vi er repræsenteret. Det skal vi også være i fremtiden her,« siger Thomas Medom, der ser det som en styrke, at Jan Ravn Christensen via sit civile job er inde i sagerne.

Kommunen kan følge med

Mens FOA og Midttrafik er dybt uenige i kontrollørsagerne, er de til gengæld enige om, at Jan Ravn Christensens inhabilitet ikke er problematisk for Aarhus Kommune.

Kirsten Norman Andersen, formand for FOA, er overbevist om, at magistraten for teknik og miljø ved, hvad der er brugt af millioner til advokater og konsulenter i forbindelse med sagerne.

»De har udgifterne til den kollektive trafik i Aarhus og dermed også til driften. Det er klart, at én, som er ansat i det hus, der fører sagerne, ikke skal være med til at behandle dem i bestyrelsen. Men det er ikke ensbetydende med, at Midttrafik ikke kan have en drøftelse med Aarhus Kommune om det,« siger hun.

Jens Erik Sørensen, direktør for Midttrafik, tilføjer, at kommunens administration har mulighed for at følge med og komme til orde.

»Vi sender dagsordenerne til administrationen, og måtte de have nogle synspunkter, er jeg ikke i tvivl om, at vi får det at vide,« siger han.

Aarhus uden for døren i millionstrid

Tidslinje

I 2007 overtager Midttrafik de aarhusianske billetkontrollører fra Aarhus Kommune.

I sommeren 2011 bortviser og afskediger Midttrafik billetkontrolløren Salem Elkaatib efter beskyldninger om, at han har fremsat dødstrusler imod en kollega.

Salem Elkaatib bliver også meldt til politiet, men der bliver ikke rejst en straffesag, og i Tjenestemandsretten bliver der ikke fundet dokumentation for dødstruslen.

Kontrollørernes fagforening, FOA, lægger sag an mod Midttrafik for uretmæssig fyring ved retten i Aarhus.

Frem til 2012 varetager Midttrafik fortsat selv billetkontrollen i bybusserne i Aarhus, indtil man ifølge Midttrafiks ledelse bliver opmærksom på uregelmæssigheder.

Efter en granskning af seks sager om snyd med arbejdets udførelse og fiktive kontroller samt tre sager om misbrug af CPR-registret bliver i alt ni kontrollører bortvist i løbet af 2012-2014.

I august 2013 overtager vagtfirmaet G4S billetkontrollen i de aarhusianske busser og indsætter 24 kontrollører.

I november 2013 dømmer byretten i Aarhus Midttrafik til at betale Salem Elkaatib 300.000 kr. i erstatning for uretmæssig fyring. Midttrafik anker sagen.

Den 1. marts 2014 overgår kontrollen til Securitas, som skal stå for opgaven to år frem.

I december 2014 bliver to billetkontrollører fyret pga. sygefravær. FOA lægger sag an mod Midttrafik for uretmæssig fyring.

I maj 2015 stadfæster Vestre Landsret byrettens afgørelse i sagen om Salem Elkaatib. Dermed slutter sagen endeligt, og kontrolløren får 300.000 kr. i erstatning.

I december 2015 giver byretten i Aarhus Midttrafik medhold i sagen om de to kontrollører, som blev fyret i december 2014. FOA pålægges at betale Midttrafik 130.000 kr. i sagsomkostninger. FOA påtænker at anke sagen til Vestre Landsret.

Ud af de i alt 10 sager om afskedigelse af kontrollører i Midttrafik er kun sager mod i alt fire tjenestemandsansatte medarbejdere indledt. Sagen om Salem Elkaatib er den eneste, som er afsluttet.

Seks sager mod overenskomstansatte kontrollører venter på at blive indledt i Afskedigelsesnævnet.

Ifølge Midttrafik har kontrollørstriden pr. dags dato påført Midttrafik udgifter for ca. 14,5 mio. kr. FOA oplyser, at fagforeningen har brugt 7,6 mio. kr. på advokater.

Kilde: FOA / Midttrafik
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: Hvor mange klager skal der til?

Jonas Svenningsen, psykologistuderende Damgårdstoften 61, Mårslet
»(...) hån mod demokratiet« stod der i dagens lokalavis (25/5) i Aarhus syd. En følelse, man klart kan forstå, når rådmænd og -kvinder ikke hører ens bekymringer og klager eller bare slet og ret ignorerer en.

Debat: Det gode og sikre valg

Søren Dyhr, formand for Aarhus Haandværkerforening, formand for HIF-Danmark | Jesper Møller, formand for Horsens Håndværker- og Industriforening, næstformand for HIF-Danmark
En erhvervsuddannelse åbner nye og andre døre.

Debat: Uklar rollefordeling

Poul Stenbøg, statsaut. skibsmægler tidl. lufthavnsdirektør
Den nye lufthavn er underlagt de liberaliserede europæiske vilkår.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Boghvede er det nye sort

Glutenfri produkter vinder frem i madlavningen. Men mange populære korn- og frøsorter er svære at dyrke i Danmark.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her