*

Erhverv

Konservatoriet: Ikke nok at være en dygtig musiker

Den gode kunstner går i dialog med samfundet, siger rektor på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor entreprenørskab er sat på skemaet.

»Den studerende kan selvstændigt igangsætte og lede forskellige professionelle sammenhænge samt tværfagligt samarbejde. Den studerende kan selvstændigt tage ansvar for egne kreative udviklingspotentialer i professionel karrieresammenhæng,« lyder to af målene, siger Rektor Claus Olesen TYCHO GREGERS

På fire semestre på bacheloruddannelsen og tre semestre på kandidatuddannelsen står der ”entreprenørskab” på skemaet, når man studerer på Det Jyske Musikkonservatorium.

Faget er blevet en fast del af uddannelserne på konservatoriet, og kigger man i studieordningen, kan man også finde målsætninger for faget:

»Den studerende kan selvstændigt igangsætte og lede forskellige professionelle sammenhænge samt tværfagligt samarbejde. Den studerende kan selvstændigt tage ansvar for egne kreative udviklingspotentialer i professionel karrieresammenhæng,« lyder to af målene.

Modsat andre kunstneriske uddannelser er ledigheden for musikkandidater ikke særlig høj, men konservatoriet har alligevel over en årrække arbejdet med at få indført redskaber til at skabe sit eget job i uddannelserne.

Det bunder i en generel filosofi om det, som konservatoriet kalder »det hele musikerskab,« fortæller rektor Claus Olesen:

»Det er den tanke, at det er samspillet mellem en høj musikalsk faglighed, en pædagogisk kompetence og en iværksætterkompetence, som tilsammen gør, at man bliver den mest interessante og relevante kunstner i dag. Iværksætteri handler ikke kun om at skabe en virksomhed, men også om at betragte sig selv som et udviklingsobjekt – altså at man er i stand til at køre udviklingsprojekter både personligt, fagligt og organisatorisk.«

Logikken er, at en relevant musiker ikke kun er fagligt dygtig, for der skal mere til.

»En god kunstner er i høj grad den, der kan gå i samspil med sin omverden. Selv om vi fra tid til anden vender tilbage til et romantisk kunstnerideal om et geni, der sidder på loftsværelset ved stearinlyset og ikke får noget at spise og så pludselig en dag kommer ud med noget, som hele verden indser er helt fantastisk, så er det i virkelighedens verden slet ikke den kunst, der vinder frem i verden i dag. Det er derimod den kunst, der går i dialog med samfundet,« siger Claus Olesen.

Rektoren nævner bl.a. Lydenskab som et godt eksempel.

Studerende skaber deres eget job

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvordan blev kristent lig med demokratisk?

Joshua Ursin Hollingdale, journaliststuderende og freelancejournalist, Nordborggade 26, 3. tv., Aarhus C
Der er ikke nogen, der skal komme og fortælle mig, at nogen religion definerer, om vi har demokrati eller ej.

Debat: Drab eller næstekærlighed

Hanne Holst Rasmussen, sygeplejerske og forfatter, Dagmar Petersens Gade 78, Aarhus C
Når læge Svend Lings åbent erkender, at han har hjulpet i forvejen døende og stærkt lidende mennesker med en recept på dødelig medicin, fordi de ellers ville have begået selvmord, er man nødt til at spørge: Er det drab eller næstekærlighed?

Debat: Uddannelse eller dannelse?

Rebecca Springer Nielsen, markedsføringsøkonomstuderende på Aarhus Erhvervsakademi Skolegade 9, Silkeborg
Restauranter

Aarhus’ nye stjerneskud

Restaurant Domestic ligger muligvis i en aarhusiansk baggård. Men anmelderne fra den nordiske Michelin-guide fandt alligevel frem til den.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her