*

Erhverv

Ny DSB-køreplan bringer østjyder hurtigere sydpå

Forbindelsen til Flensborg bliver bedre i DSB’s nye køreplan. Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S) ser stadig plads til forbedringer.

DSB har lavet flere ændringer i sin køreplan, hvilket primært berører strækninger i Jylland. Baggrunden for omlægningerne er en ny aftale mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB. Foto: Casper Holmenlund Christensen
DSB

Efter den 13. december, når den nye DSB-køreplan træder i kraft, bliver det lidt nemmere at rejse med tog mellem Aarhus og Sønderjylland samt flere destinationer i Tyskland, lover DSB’s informationschef, Tony Bispeskov.

»Det har været et stort ønske fra borgmestrene i Aarhus og Flensborg at få en direkte togforbindelse. Det har også stor værdi for fritidskunderne, at vi får en direkte forbindelse hver anden time mellem Syd- og Sønderjylland og Nord- og Østjylland. Det har de ikke i dag, da de skal skifte tog i Middelfart, så det bliver en kæmpe rejsetids- og komfortgevinst,« mener informationschefen.

DSB introducerer sammen med den nye køreplan de nye såkaldte PendlerLyn-tog mellem Aarhus H og København H én gang dagligt i hver retning. De nye tog kommer til at køre fra Aarhus kl. 5.27 og fra København kl. 15.25.

»Netop det rejsemønster er der en efterspørgsel efter, og det forsøger vi at efterkomme i den nye køreplan,« siger Tony Bispeskov, som samtidig erkender, at trods flere forbedringer set med Aarhus-øjne indeholder køreplanen ikke flere eller bedre forbindelser til hovedstaden.

Mest forskel i Jylland

»Der er ikke den store forskel på Aarhus-København. Det er mere på langs i Jylland. Fokus har i høj grad været at bevare en god forbindelse mellem Danmarks to største byer,« siger han.

PendlerLyn-togene erstatter LynX-togene, der lidt endnu kører mellem Aarhus og København nogle få gange dagligt, og supplerer interCity- og interCityLyn-togene mellem landsdelene samt regionaltogene mellem Aarhus H og Fredericia. Det giver tilsammen østjyderne kvartersdrift i myldretiden morgen og eftermiddag.

Helt ny plan

Baggrunden for de store omlægninger, som ikke mindst er kommet østjyder og aarhusianere til gode, er en ny fireårig trafikaftale mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB.

»Den her køreplan indeholder den største ændring siden åbningen af Storebæltsbroen i 1997. Hidtil har vi hvert år justeret den eksisterende køreplan med nogle enkelte forbedringer rundt omkring. Nu lægger vi puslespillet helt fra bunden,« fortæller Tony Bispeskov og opremser en række forbedringer.

»Vi har bl.a. i højere grad kunnet imødekomme kundernes ønske om faste minuttal. Vi har også tilstræbt bedre skiftemuligheder mellem togene og bedre forbindelse mellem tog og bus. Desuden er det lykkedes os at skabe kortere rejsetid rigtig mange steder – og nye forbindelser. Området Børkop/Brejning bliver f.eks. knyttet bedre sammen med Horsens, Skanderborg og Aarhus med bedre forbindelser,« fortæller han.

Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S), Aarhus Kommune, mener, der stadig er plads til forbedringer.

»Vi har stadig et presserende behov for at få givet den regionale og nationale togdrift de forbedringer, der skal komme med timeplanen. Og ved at droppe nogle stationer kunne der skæres endnu mere af rejsetiden til Hamborg,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
Debat: Forsvundet i labyrintisk telefonsløjfe
Lise Kristensen, Svinkløv
Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Det får den sagesløse kunde at vide ved en opringning til DSB.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Statslige midler havner hos FN: Ulandsbistand til København

Otto Hansen, pensionist, professor emeritus Hadsten
I en meget ærlig og afslørende artikel i Politiken 11/8 fortæller journalist Jacob Svendsen, at staten årligt betaler 175 mio. kr. til husleje, vedligeholdelse og it til en række FN-kontorer i Københavns Nordhavn med op imod 1.500 ansatte personer.

Gode resultater i Sverige: Aarhus skal have en social investeringsfond

Thomas Medom, politisk leder for SF i Aarhus, social- og beskæftigelsesrådmand
SF foreslår, at Aarhus får en såkaldt social investeringsfond efter svensk forbillede

Trafik: Aflivning af befolkningens transportmuligheder

Hanne Skovrup , førtidspensionist Balle
I mange kommuner amputeres og kvæstes den trafikale infrastruktur.
Restauranter

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.

Golfmad til favorable priser

Restaurant Unico serverer enkle retter i en lettere forfinet udgave – til lave priser. Det lykkes ganske godt, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Til gengæld er betjeningen haltende og usikker.

China Wok House er flyttet

I mere end 40 år har China Wok House forsynet aarhusianerne med sprøde forårsruller og dybstegte rejer. Nu er restauranten flyttet ned til åen.
Annonce
Annonce
I Dublin sprænger kunstnerne rammen
Kunstneriske eksperimenter er en del af oplevelsen i den irske hovedstad, Dublin. Besøg Projects Arts Centre, hvor U2 spillede før deres gennembrud, få indblik i forfatteren James Joyces liv, kig ind i en rekonstruktion af maleren Francis Bacons atelier og vær en del af publikum, når friske nybrud finder sted. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her