*

Erhverv

Fremtidens skibsfart er grøn

Med øget fokus på miljøhensyn skal skibsindustrien i Danmark også i fremtiden gøres mere miljøvenlig. Blue INNOship er et skridt i den rigtige retning, mener Det Økologiske Råd.

Projekterne i Blue INNOship kan virkelig batte noget, mener seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen. Foto: Lærke Posselt

Det nye maritime samarbejde Blue INNOship, der skal udvikle nye, grønnere løsninger til skibsindustrien, er vejen til fremtiden. Det mener seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, der bifalder de nye initiativer fra det blå Danmark.

»Luftforureningen fra skibsfarten har lige så stor indflydelse på danskernes sundhed som den samlede luftforurening. Så her kan projekterne virkelig batte noget,« siger han.

Især projektet fra OSK-ShipTech, der skal udvikle en innovativ færgetype, har fremtidspotentiale, mener Kåre Press-Kristensen.

»Det lyder ganske fornuftigt. Nu må vi se, om det kan fungere i praksis, også rent teknisk. Men jeg har en kølig ingeniørskepsis over for, om det kan lykkes. Det er jo ikke rocket science, så der må jo være en grund til, at det her ikke er forsøgt før,« lyder det fra seniorrådgiveren.

Aarhus-virksomhed med blandt de tunge drenge

Han ser dog projektet som meget vigtigt. Både for at få testet, om det kan lade sig gøre at åbne en færge i skibssiden i stedet for i stævnen eller agterstavnen. Men også fordi, at hvis det kan lade sig gøre, vil det betyde enormt meget for miljøet.

»Det er et af de steder, hvor man virkelig kan spare. Når man sejler i vand, betyder hastigheden meget for den mængde brændstof, man bruger. Sættes hastigheden ned med bare 10-15 pct., kan man opnå en meget større brændstofbesparelse,« forklarer Kåre Press-Kristensen.

Men også tiden, en færge bruger i havnen, betyder noget for miljøet. Med det nye skibsdesign vil færger kunne bruge væsentligt kortere tid i havnen på af- og pålæsning, og det er noget, der vil kunne mærkes.

»Hvis man kunne sætte havnetiden ned fra 30 til 20 min., vil man reducere forureningen i havnen med en tredjedel,« fortæller Kåre Press-Kristensen og fortsætter:

»Der er også et større perspektiv i det end at forurene mindre ved overfarten. Det er i havnen, skibene er tættest på folks lunger. Det element hører også med.«

Mere konkurrencedygtig

Samarbejde

Partnere

  • Kernepartnerne i Blue INNOship-samarbejdet er:
  • A.P. Møller - Mærsk
  • DFDS
  • TORM
  • Alfa Laval
  • MAN Diesel & Turbo
  • Hempel
  • OSK-ShipTech
  • FORCE Technology
  • DBI
  • Delta
  • Teknologisk Institut
  • Aalborg Universitet
  • Copenhagen Business School
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • Syddansk Universitet
Hos Danske Havne ser man også frem til en afslutning af projektet, så de kan se nærmere på den nye færgetype.

»Projektet lyder rigtig smart, for alle havne er interesserede i at være mest effektive,« forklarer konsulent ved Danske Havne, Bjarne Løf Henriksen.

Han fortæller, at skibsfarten er i skarp konkurrence med landtransporten, når det gælder transitgods. Frem til 2030 vil godsmængden ifølge konsulenten stige med 50 pct., og skibsfarten vil meget gerne have en bid af den kage.

»Den største sten i skoen for skibsfarten er, at vi ikke er konkurrencemæssigt ligestillet med landtransporten. Havne skal arbejde sammen, for at der er nok gods at sejle efter. Og en sådan skibstype gør det lettere at samarbejde, og give en hurtigere godshåndtering,« lyder det fra Bjarne Løf Henriksen.

Skal bruges rigtigt

Lykkes det nye færgeprojekt, bliver næste udfordring ifølge Kåre Press-Kristensen at få rederierne til at sejle miljørigtigt. Pointen med færgen er, at kortere tid i havnen kan bruges til at forlænge overfartstiden, uden det går ud over det samlede tidsforbrug.

117 mio. kr. til at gøre det blå grønnere

Men Kåre Press-Kristensen kan godt være bekymret for, om rederierne i stedet vil bruge den forkortede havnetid på at sætte flere overfarter ind og dermed ikke inkassere den store miljøgevinst.

»Jeg håber, at erfaringerne kan bruges på færger i resten af verden og inspirere andre til at mindske brændstofforbruget. Vi skal vise rederierne gevinsten ved at bruge den kortere tid i havnen på en længere overfartstid, hvilket jo sparer brændstof,« forklarer han og fortsætter:

»Vi i Danmark er på forkant med udviklingen. Fremtiden er grøn skibsfart, og det skal vi arbejde hen mod.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mangler og myter

Jette Skive, rådmand, Sundhed og Omsorg (DF) Aarhus Kommune
Personalet på ældreområdet i Aarhus gør et kæmpe stykke arbejde, og det ville klæde Kate Runge at anerkende dette.

Debat: Kulturhovedstaden er et EU-projekt

Per Nielsen, talsperson, Kommunistisk Parti Aarhus Louis Hammerichs G. 7, st. tv., Aarhus N | Hans Nielsen, formand, KPiD Aarhus Barthsgade 6. 4., Aarhus N
Den 21. januar åbner kulturhovedstad 2017 under navnet “Let’s Rethink Aarhus”. Eller på dansk: Lad os gentænke Aarhus.
Restauranter

Martin Ib åbner madmarkeder

Til marts åbner kokken Martin Ib kantine og eventlokaler i Pakhusene på Aarhus Ø. Her åbner han også MIBmadmarked, og målet er at åbne i alt 20 MIBmarkeder i Jylland og på Fyn inden 2020.

Kold mad - og blandingsvin

Restaurantanmeldelse: Det kniber gevaldigt med ambitionsniveauet på Lajmi — både når det gælder mad og betjening.

Rar Bar er blevet til Ombord

Dansk mad: Allan Thallaug og Kristian Sørensen står bag Ombord, Jægergårdsgades nye restaurant, der ligger, hvor Rar Bar lå i 12 år. Det er de to kokkes tredje restaurant.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her