*

 

Erhverv

117 mio. til at gøre det blå grønnere

I alt 14 projekter skal gøre det blå Danmark meget grønnere. Aarhus-virksomhed er en af kernepartnerne i samarbejdet, der er det største maritime projekt i Danmark til dato.

»Det er virksomheder, det drejer sig om, så der skal komme noget bedre og mere konkurrencedygtigt ud af projekterne. For os er det dog positivt, at højere indtjening kan kombineres med en grønnere skibsfart,« lyder det fra Jenny N. Braat.

Om et par måneder starter et af de største og mest ambitiøse samarbejdsprojekter i det maritime Danmark, ved navn Blue INNOship. I alt 15 kernepartnere skal arbejde sammen om 14 projekter, der alle hver især skal booste det blå Danmark, men samtidig udarbejde nye, grønne løsninger til skibsfarten.

Målsætningen for Blue INNOship er at udvikle teknologier og metoder, der bl.a. kan være med til at reducere skibes udledning af CO2 med mindst 30-50 pct. og af SOx (svovl) og NOx (kvælstof) med 80 pct. i forhold til i dag.

Og det er en udvikling, der er nødvendig inden for skibsfarten, mener adm. direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat.

Aarhus-virksomhed med blandt de tunge drenge

»Der er ingen tvivl om, at Danmark er en af de nationer i verden, der er på forkant med udviklingen inden for klimaløsninger. Men jeg ser også et ansvar som industri til at forbedre klimaet,« forklarer hun.

Hun bakkes op af uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R).

»Som en af verdens største søfartsnationer har vi et oplagt ansvar for at sikre, at skibsfarten får reduceret udledningen af skadelige og miljøbelastende stoffer. Partnerskabet vil både være til gavn for fremtidige generationer og være med til at styrke den danske konkurrenceevne,« siger ministeren i en pressemeddelelse.

Ny, innovativ færgetype

Jenny N. Braat understreger dog, at det er virksomheder, de skal henvende sig til. Derfor er det vigtigt, at det økonomiske aspekt spiller sammen med miljøhensynene.

»Det er virksomheder, det drejer sig om, så der skal komme noget bedre og mere konkurrencedygtigt ud af projekterne. For os er det dog positivt, at højere indtjening kan kombineres med en grønnere skibsfart,« lyder det fra Jenny N. Braat.

Ét af de projekter, der både kan øge indtjeningen hos rederierne og samtidig være med til at skåne miljøet, er den Aarhus-baserede virksomhed OSK-ShipTech ansvarlig for.

De skal udvikle en ny færgetype, der kan åbnes i skibssiden i stedet for enten i stævnen eller agterstavnen. Det giver en større åbning, så biler eller lastgods kan komme hurtigere af og på og dermed reducere tiden i havnen.

»OSK-ShipTech vil skabe en mere effektiv skibsdrift. Det vil give rederierne mulighed for en alternativ løsning, som ikke er set før,« forklarer Jenny N. Braat.

Hun håber, at rederierne i fremtiden vil bruge denne nye færgetype til at reducere miljøbelastningen ved overfarter. For den reducerede havnetid kan bruges på at forlænge overfartstiden – uden at det går ud over det samlede tidsforbrug. Gøres det, vil færgen bruge mindre brændstof, hvilket er positivt for både økonomien og miljøet.

Effekt på kort og lang sigt

Ud over at øge indtjeningen hos rederierne og forbedre miljøet, er det også håbet hos Jenny N. Braat, at de 14 projekter i fremtiden kan skabe flere blå arbejdspladser i Danmark.

»Jeg tror på, at det her samarbejde er med til at fremme væksten og den videre udvikling i det blå Danmark,« siger den adm. direktør.

Fremtidens skibsfart er grøn

Jenny N. Braat forklarer, at det blå Danmark netop nu beskæftiger ca. 50.000 mennesker direkte eller indirekte. Den blå industri har traditionelt en til tre indirekte beskæftigede. Det vil sige, at hver gang der ansættes én i skibsindustrien, giver det arbejde til tre andre. Derfor kan de nye, grønne løsninger i fremtiden gøre en stor forskel.

»Forskning og udvikling tager tid, men her fokuserer vi på, at det skal være efterspørgselspræget. Derfor regner vi både med, at projekterne har en hurtig effekt, men også at de på lang sigt vil have en endnu større effekt,« lyder det fra Jenny N. Braat.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Regionens uhensigtsmæssige besparelser på sygehusene

Teresa Jørgensen, byrådsmedlem i Silkeborg (DF) Hostrupsgade 12, Silkeborg
Flere sygdomme kan med fordel behandles på de mindre sygehuse.

Lotte Heise: Send larmehovederne uden for døren

Lotte Heise
Ingen børn har godt af, at de rent faktisk kan bestemme over 27 andre børn og én lærer – bare fordi de råber højt nok!

Debat: Undgå flere flaskehalse

Per Hastrup, formand for Ripu Østjylland, formand for DI Randers-Norddjurs, Tåsingevej 1, Randers SV | Finn Andersen, næstformand for Ripu Østjylland, formand for Metal Østjylland, Mejlgade 95, Aarhus C
Den nuværende trængsel på E45 holder ikke for samfundsøkonomien, da den har negative konsekvenser for Østjyllands vækstpotentiale.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Årets Bil 2017: Her er kandidaterne til årets bilpris
Kåringen af Årets Bil i Danmark byder på godt 20 bilnyheder, der alle er på jagt efter at vinde hæderen. For første gang kan det blive en SUV, der løber med sejren, men hybridbilerne lurer. 
Se flere
Bolig
Hvorfor trækker byggesager ud i nogle kommuner?
I to kommuner tager det kun fire dage, mens det i en anden kommune tager hele 101 dage at få en byggetilladelse, men hvorfor er der så stor forskel på sagsbehandlingen i kommunerne? 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her