*

Erhverv

Skibsvirksomhed blandt de tunge drenge

De seneste 10 år har der været fart på udviklingen hos OSK-ShipTech. Det har nu resulteret i et samarbejde med de tunge drenge i dansk skibsindustri og et kommende nyt projekt med store muligheder.

Anders Ørgård, direktør for OSK-ShipTech har en ny innovativ færgetype på tegnebrættet. Virksomheden har fået et millionbeløb til at udvikle den nye skibstype, hvilket kan få stor betydning for Aarhus Havn. Foto: Ida Munch

På havnen i Aarhus sidder en direktør og kigger hen over vandet, mod bygningerne i byen. Ganske lidt pynt vidner om den juletid, vi befinder os i, men til gengæld er vægge og reoler smykket med skibe i alle afskygninger. Fra øverste hylde kigger alle figurerne fra Svampebob Firkant ned på kontoret, som var de kommet op fra dybet for at tjekke de store tingester ud, der hver dag sejler hen over hovedet på dem.

I næsten alle de 10 år, Anders Ørgård Hansen har været direktør for OSK-ShipTech, har det været med netop denne udsigt. I disse lokaler er medarbejderstaben blevet næsten tredoblet, færger er blevet designet til hele verden, og nu skal en nyskabende færgetype se dagens lys hos virksomheden.

117 mio. kr. til at gøre det blå grønnere

Og det er ikke novicer, der går i gang med det nye design. Virksomheden har eksisteret siden 1966 og er vokset markant, siden Anders Ørgård Hansen overtog i 2003. De har en stor kundebase, og seks af deres kunder har været hos dem i over 25 år.

»Vi har kompetencerne inden for den her branche, og det ved vores kunder. Vi er gode til at holde dem i hånden og sørge for, de får det, de ønsker og har brug for,« forklarer Anders Ørgård Hansen.

Skal hænge sammen

Blue INNOship

14 projekter

  • Mere end 40 virksomheder vil gennem projekterne arbejde for at skabe et grønnere, blåt Danmark.
  • Samarbejdet indeholder i alt 14 projekter, fordelt i fem arbejdspakker.
  • Projekterne har et samlet budget på 117 mio. kr.
  • Innovationsfonden har investeret 50 mio. kr. i projekterne.
  • Blue INNOship vil være Danmarks største maritime projekt.
  • Samarbejdet kommer til at strække sig over de næste fire år
Deres erfaring kommer i spil, når de under samarbejdet Blue INNOship skal designe en ny færgetype, der indtil videre har arbejdstitlen Trailercat. Pointen med det nye design er at åbne skibet i siden i stedet for i stævnen eller agterstavnen. På den måde kan biler eller gods læsses langt hurtigere af og på, hvilket vil forkorte havnetiden for et skib.

Bruges den kortere havnetid på en længere overfartstid ved lavere hastighed, vil det kunne formindske brændstofforbruget markant – og dermed skåne miljøet for skadelige stoffer.

»Der kommer ikke 1.000 af de her færger. De skal sættes ind steder, hvor der er en forholdsvis kort overfartstid, for at det kan hænge sammen med havnetiden,« forklarer Anders Ørgård Hansen.

Tror på projektet

OSK-ShipTech

Færgedesign

  • Virksomheden blev grundlagt under navnet Ole Steen Knudsen i 1966 i Lystrup.
  • Den 1. juli 2003 overtog Anders Ørgård Hansen virksomheden.
  • OSK købte i august 2004 virksomheden ShipTech A/S og blev derefter til OSK-ShipTech.
  • I 2008 flyttede virksomheden til de nuværende lokaler på havnen i Aarhus.
  • OSK-ShipTech beskæftiger sig primært med design af færger.
  • I de ca. 10 år, Anders Ørgård Hansen har siddet ved roret i virksomheden, er antallet af medarbejdere vokset fra 17 til 50.
  • Virksomheden er en af kernepartnerne i det nye maritime samarbejde Blue INNOship og skal stå bag designet af en ny, mere klimavenlig færge.
Uanset om OSK-ShipTech lykkes med de nye færgetyper eller ej, forventer Anders Ørgård Hansen at få noget ud af det brede samarbejde.

»Et er, at vi kommer på landkortet i forhold til at være nytænkende. Hvert andet år kommer vi med nye idéer og nye måder at gøre tingene på, og det vil vi gerne fortælle omverdenen. Derudover håber vi, at vi med det nye projekt kan være med til at sætte nye og højere standarder rundt om i verden,« lyder det fra direktøren.

Det er ifølge ham svært at sige, hvor stor efterspørgsel der vil blive efter den nye færgetype. Han er spændt på, hvordan markedet vil tage imod det.

»Men jeg forventer selvfølgelig en omsætning, ellers gik vi ikke ind i det. Hvis vi ikke troede på det, skulle vi nok lave noget andet,« griner han.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce
Biler
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her