*

Erhverv 26.04.2013 kl. 22:02

Endnu en kæmpe på kajen

Trafik: Mols-Liniens nye katamaranfærge er en af verdens største. I går kom den til Aarhus, og om fem dage skal den være klar til brug.

Den nybyggede katamaranfærge var knap lagt fra land i Tasmanien, før et voldsomt uvejr testede den nye færges holdbarhed og manøvredygtighed.

Katamaranfærgen er en letvægtsfærge og meget af færgen er bygget af aluminium. Så da færgen kort efter afgang havnede i et tre dage langt uvejr med 6 m høje bølger, blev den kastet godt rundt på bølgetoppene, mens det hele knagede og bragede.

Tredje verdenskrig kunne være brudt ud, uden at vi havde opdaget det.
Jimmy Balle, kaptajn, og hans besætning havde kun satellitforbindelse til omverdenen på det meste af rejsen fra Tasmanien til Aarhus.

»Færgen klarede det uden problemer, men der var da lige en overgang, hvor jeg gennemgik ”rescue-planerne” i baghovedet,« siger Jimmy Balle, der er kaptajn på KatExpress 2, som færgen hedder.

Færgen, der er bygget til primært at skulle sejle fra Aarhus til Odden, klarede heldigvis turen over verdenshavene – fra Tasmanien via Panama-kanalen til Aarhus – uden de store problemer.

Søsyge sømænd

I ca. 90 pct. af tiden på den knap 25.000 km lange rejse, var den 12 mand store besætning overladt til sig selv og hinandens selskab. Den eneste kontakt til omverdenen foregik via satellit. Og det er noget af en udfordring for et moderne menneske, som er vant til at være online fra morgen til aften.

»Det, vi manglede mest, var faktisk kommunikation,« siger Jimmy Balle da også, da han skal beskrive selve rejsen.

Hverken nyheden om bomberne i Boston eller Margaret Thatchers død var nået ud til skibet.

Herover: Gensynsglæden var stor, da maskinmester Jesper Stenkjær genså sin familie efter 36 dage på havet.

»Tredje verdenskrig kunne være brudt ud, uden at vi havde opdaget det,« griner Jimmy Balle.

Bortset fra tre omgange med voldsomt uvejr, hvori den lette katamaranfærge med Jimmy Balles ord flød rundt på vandet som en korkprop, er turen gået fortrinligt.

Og så kan Jimmy Balle fortælle noget, som de færreste måske troede muligt: Sømænd bliver også søsyge. Selv kaptajnen måtte bukke under på en enkelt af ”korkprop-turene”.

Travle håndværkere

Der var et stort opbud af familier, håndværkere og ansatte ved Mols-Linien, da KatExpress 2 lagde til kaj i går morges kl. 7.

Familierne stod klar med flag og forventningsfulde blikke og glædede sig til at tage imod deres fædre og mænd igen.

Turen fra Tasmanien til Aarhus har taget 36 dage, så gensynsglæden var åbenlyst stor.

Fakta

Katamaranfærgen

  • Mols-Linien har fået en ny katamaranfærge
  • Færgen er 112 m lang og godt 30 m bred.
  • Der er plads til 1.000 passagerer og 417 personbiler samt campingvogne, lastbiler og busser.
  • Bildækket er knap 4.500 kvm – ca. det samme som en halv fodboldbane.
  • Den nye færge tages i brug torsdag den 2. maj.
  • Med den nye færge vil MolsLinien have 24 daglige afgange mellem Jylland og Sjælland.
  • Mols-Linien overfører årligt 750.000 personbiler og ca. 2 mio. passagerer mellem landsdelene.

Side om side med familierne stod en mindre hær af bredskuldrede håndværkere, som – straks efter landgangsbroen var på plads – ilede om bord på færgen. Og efter kort tid var bildækket som en myretue af håndværkere, gaffeltrucks, mindre lastbiler og varevogne, der kørte frem og tilbage og ud og ind imellem hinanden.

Færgen mangler nemlig stadig at få monteret en stor del af inventaret. Så i løbet af de to en halv time færgen lå i havnen, skulle alt lige fra buffetborde og ovne til passagersæder og lamper køres om bord, inden skibet sejlede over til en anden kaj, hvor den store mængde håndværkere i løbet af de næste fem dage skal gøre skibet færdigt.

Inden JP Aarhus forlod skibet, var flere håndværkere allerede gået i gang med arbejdet.

»Vi er nødt til at gå i gang, lige så snart vi er klar. Vi har brug for hver en time for at blive klar til den 2. maj,« siger Allan Poulsen fra L.M. Service og Montage, der i samarbejde med Gn Service og Montage har lavet buffetborde og andet inventar til bistroen.

24 daglige afgange

KatExpress 2 er med sine 112 m i længden og godt 30 m i bredden en af verdens største katamaranfærger – og samtidig også en af verdens hurtigste.

Herover: Straks efter, at de mange stole var kørt om bord på bildækket, begyndte arbejdet med at bære dem op på passagerdækket.

Der er plads til 1.000 passagerer og 417 personbiler på KatExpress 2. Mols-Linien har en færge mere, KatExpress 1, som er stort set identisk med den nye. Og med to færger kan kunderne se frem til 24 daglige afgange. 20 mellem Aarhus og Odden og fire mellem Ebeltoft og Odden.

»Med den nye færge og de mange nye afgange forventer vi selvfølgelig endnu mere vækst, end vi allerede har,« siger en tilfreds Mikkel Hybel, der er marketingchef ved Mols-Linien.

Mols-Linien fragter årligt ca. 750.000 biler og 2 mio. passagerer mellem Jylland og Sjælland.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
»Man kommer med hatten i hånden«
V-ordfører er utilfreds med, at letbanebudgettet endnu engang ikke holder. Rød og blå blok er uenige i, hvor kommunen skal finde millionerne. 
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Annonce
Kommentar
Kommentar
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Restauranter
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
V8-helten fra før finanskrisen er raslet ned i pris
Brugttest: Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende. 
Se flere
Bolig
Ville bygge nyt køkken - men så dukkede overraskelserne frem
Egentlig var det bare køkkenet, der skulle moderniseres, da Jacob og Line Frier overtog det lille, gule hus i Risskov ved Aarhus. Men det udviklede sig til et større projekt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her