*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 26. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten aarhus
Erhverv 26.04.2013 kl. 22:02

Endnu en kæmpe på kajen

Trafik: Mols-Liniens nye katamaranfærge er en af verdens største. I går kom den til Aarhus, og om fem dage skal den være klar til brug.

Den nybyggede katamaranfærge var knap lagt fra land i Tasmanien, før et voldsomt uvejr testede den nye færges holdbarhed og manøvredygtighed.

Katamaranfærgen er en letvægtsfærge og meget af færgen er bygget af aluminium. Så da færgen kort efter afgang havnede i et tre dage langt uvejr med 6 m høje bølger, blev den kastet godt rundt på bølgetoppene, mens det hele knagede og bragede.

Tredje verdenskrig kunne være brudt ud, uden at vi havde opdaget det.
Jimmy Balle, kaptajn, og hans besætning havde kun satellitforbindelse til omverdenen på det meste af rejsen fra Tasmanien til Aarhus.

»Færgen klarede det uden problemer, men der var da lige en overgang, hvor jeg gennemgik ”rescue-planerne” i baghovedet,« siger Jimmy Balle, der er kaptajn på KatExpress 2, som færgen hedder.

Færgen, der er bygget til primært at skulle sejle fra Aarhus til Odden, klarede heldigvis turen over verdenshavene – fra Tasmanien via Panama-kanalen til Aarhus – uden de store problemer.

Søsyge sømænd

I ca. 90 pct. af tiden på den knap 25.000 km lange rejse, var den 12 mand store besætning overladt til sig selv og hinandens selskab. Den eneste kontakt til omverdenen foregik via satellit. Og det er noget af en udfordring for et moderne menneske, som er vant til at være online fra morgen til aften.

»Det, vi manglede mest, var faktisk kommunikation,« siger Jimmy Balle da også, da han skal beskrive selve rejsen.

Hverken nyheden om bomberne i Boston eller Margaret Thatchers død var nået ud til skibet.

Herover: Gensynsglæden var stor, da maskinmester Jesper Stenkjær genså sin familie efter 36 dage på havet.

»Tredje verdenskrig kunne være brudt ud, uden at vi havde opdaget det,« griner Jimmy Balle.

Bortset fra tre omgange med voldsomt uvejr, hvori den lette katamaranfærge med Jimmy Balles ord flød rundt på vandet som en korkprop, er turen gået fortrinligt.

Og så kan Jimmy Balle fortælle noget, som de færreste måske troede muligt: Sømænd bliver også søsyge. Selv kaptajnen måtte bukke under på en enkelt af ”korkprop-turene”.

Travle håndværkere

Der var et stort opbud af familier, håndværkere og ansatte ved Mols-Linien, da KatExpress 2 lagde til kaj i går morges kl. 7.

Familierne stod klar med flag og forventningsfulde blikke og glædede sig til at tage imod deres fædre og mænd igen.

Turen fra Tasmanien til Aarhus har taget 36 dage, så gensynsglæden var åbenlyst stor.

Fakta

Katamaranfærgen

  • Mols-Linien har fået en ny katamaranfærge
  • Færgen er 112 m lang og godt 30 m bred.
  • Der er plads til 1.000 passagerer og 417 personbiler samt campingvogne, lastbiler og busser.
  • Bildækket er knap 4.500 kvm – ca. det samme som en halv fodboldbane.
  • Den nye færge tages i brug torsdag den 2. maj.
  • Med den nye færge vil MolsLinien have 24 daglige afgange mellem Jylland og Sjælland.
  • Mols-Linien overfører årligt 750.000 personbiler og ca. 2 mio. passagerer mellem landsdelene.

Side om side med familierne stod en mindre hær af bredskuldrede håndværkere, som – straks efter landgangsbroen var på plads – ilede om bord på færgen. Og efter kort tid var bildækket som en myretue af håndværkere, gaffeltrucks, mindre lastbiler og varevogne, der kørte frem og tilbage og ud og ind imellem hinanden.

Færgen mangler nemlig stadig at få monteret en stor del af inventaret. Så i løbet af de to en halv time færgen lå i havnen, skulle alt lige fra buffetborde og ovne til passagersæder og lamper køres om bord, inden skibet sejlede over til en anden kaj, hvor den store mængde håndværkere i løbet af de næste fem dage skal gøre skibet færdigt.

Inden JP Aarhus forlod skibet, var flere håndværkere allerede gået i gang med arbejdet.

»Vi er nødt til at gå i gang, lige så snart vi er klar. Vi har brug for hver en time for at blive klar til den 2. maj,« siger Allan Poulsen fra L.M. Service og Montage, der i samarbejde med Gn Service og Montage har lavet buffetborde og andet inventar til bistroen.

24 daglige afgange

KatExpress 2 er med sine 112 m i længden og godt 30 m i bredden en af verdens største katamaranfærger – og samtidig også en af verdens hurtigste.

Herover: Straks efter, at de mange stole var kørt om bord på bildækket, begyndte arbejdet med at bære dem op på passagerdækket.

Der er plads til 1.000 passagerer og 417 personbiler på KatExpress 2. Mols-Linien har en færge mere, KatExpress 1, som er stort set identisk med den nye. Og med to færger kan kunderne se frem til 24 daglige afgange. 20 mellem Aarhus og Odden og fire mellem Ebeltoft og Odden.

»Med den nye færge og de mange nye afgange forventer vi selvfølgelig endnu mere vækst, end vi allerede har,« siger en tilfreds Mikkel Hybel, der er marketingchef ved Mols-Linien.

Mols-Linien fragter årligt ca. 750.000 biler og 2 mio. passagerer mellem Jylland og Sjælland.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
forsiden lige nu

Folketingspolitikere har mistet tilliden til Justitsministeriet

Manglende svar og nødløgne er årsagen til, at der er opstået kold luft mellem partiernes retsordførere og Justitsministeriet.

Kræftramte mister deres fynske slot

RehabiliteringsCenter Dallund lukker – genoptræning af kræftpatienter skal ligge ude i kommunerne.

Tobaksgigant forbyder rygning

Snart må medarbejderne hos producenten bag cigaretmærket Camel ikke ryge, mens de arbejder.

18-årig kvinde voldtaget under højskolefest

Politiet har anholdt en 22-årig mand for voldtægt på Vrå Højskole.

JP-læsere: Aarhus, vend tilbage til ”Smilets by”

JPs læsere er kommet med en række mere eller mindre seriøse bud på slogans til Aarhus.

Asyllejre i udlandet kan koste millioner per næse

Det koster Australien gennemsnitligt 2,7 millioner kroner at have en asylansøger i lejr i udlandet
Annonce
Aarhus-redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Kommentar
Tema

Moskéen på Grimhøjvej

Miljøet omkring moskéen på Grimhøjvej kritiseres for at radikalisere unge muslimer. Læs mere
Restaurantanmeldelser
  • Gode ben og fedtet isbar

    Kødfulde ribben, hurtig betjening, glade børn og et strejf af Amerika midt i Aarhus. Det hele er, som det plejer at være på Bones, hvor en temmelig fedtet softicebar dog trækker oplevelsen ned.

    Ingen slinger i valsen på bistroen

    Slinger Bistro har overtaget Herefords lokaler på hjørnet af Skolegade i Aarhus med en helt nye menu fuld af sofistikerede og overraskende smagssammensætninger. Den er et besøg værd.

    Den hæderlige og den adelige

    Blandt Åboulevardens mange restauranter og caféer skiller Castenskiold sig ud med et lidt pompøst ydre. Setuppet lover imidlertid lidt mere, end der er dækning for. I hvert fald denne aften.

Tema

Aarhus som kulturhovedstad

Følg forberedelserne til Kulturby 2017. Læs mere
Seneste AGF nyheder
AGF taler ikke længere om oprykning
Allerede tirsdag skal AGF i aktion igen efter ny skuffelse mod Horsens. Sønderjyske fra Superligaen venter i pokalturneringen. 
Kommentar
Guides til Aarhus
Annonce
Annonce