*

Kommunalvalg Aarhus
Erhverv

Bliver letbanen bilisternes stopklods?

Trods tre måneders testkørsler er det fortsat uvist, hvordan letbanen vil påvirke biltrafikken i Aarhus. Testkørsler i august gav kaotiske tilstande.

Er der plads til otte letbanetog i timen i myldretidstrafikken i Aarhus?

Måske – måske ikke.

Det er svaret, for reelt ved ingen, hvad letbanen vil betyde for biltrafikken, når letbanen sættes i drift inden for – måske – få uger.

»Vi har ikke tal, der viser trafikpåvirkningen med letbanen i fuld drift, og de simuleringer, vi har, er lavet for længe siden og med stor usikkerhed,« siger Susanne Krawack, mobilitetschef i Aarhus Kommune.

»Der er ingen, som kan vide, hvordan biltrafikken bliver påvirket, når letbanen går i gang. Jeg tror, det bliver en minimal påvirkning, men jeg tør kun sige tror, for jeg kan ikke love noget,« siger Jørgen Hansen, anlægschef ved Aarhus Letbane.

I en artikel i JP Aarhus den 24. august oplyste han, at bilisterne i Aarhus ikke får mere rødt lys på grund af letbanen.

Men ugen efter gik byens trafik helt i rødt.

Det viser en aktindsigt, som JP Aarhus har fået i kommunikationen mellem Aarhus Kommune og Aarhus Letbane.

Den 31. august skriver Trine Buus Karlsen, afdelingschef i Center for Byens Anvendelse ved Teknik og Miljø, til bl.a. Aarhus Letbane, at trafikken nærmest er brudt sammen på grund af letbanens testkørsler på halv drift i uge 35, som også var festugen.

»Rejsetiden fra Tangkrogen til Nørreport toppede omkring kl. 17 med 54 minutter. Det medførte krydsblokader i samtlige kryds på strækningen. Betydelige forsinkelser for 12 buslinjer. Massiv køopstuvning på Sønder Allé, Ny Banegårdsgade og til dels Park Allé,« skriver centerchefen, der kalder konsekvenserne »ganske alvorlige, også for den øvrige kollektive trafik,« og hun tilføjer i sin mail:

»Ved fuld drift vil det medføre kaotiske tilstande.«

Både Jørgen Hansen, Aarhus Letbane, og Susanne Krawack, mobilitetschef ved Aarhus Kommune, understreger, at signalerne siden er blevet kraftigt forbedret.

Og der arbejdes stadig på indstillingerne.

»Indtil vi får systemet til at spille optimalt, vil det påvirke biltrafikken i negativ retning, men når vi får mennesker ind i letbanen, vil det hjælpe gevaldigt, for så sidder de ikke i bilerne,« siger Susanne Krawack.

Forbedringerne underbygges af kommunens tal for rejsetider, som viser klare forbedringer over de seneste måneder, men målingerne er ikke lavet med fuld drift på letbanen, som er otte tog i timen i myldretiden.

I øjeblikket køres der med fire tog i timen, men fra søndag den 12. november bliver der indsat seks tog i timen, oplyser Jørgen Hansen, Aarhus Letbane.

Det er fortsat uvist, hvornår letbanen sættes i drift.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her