*

Det sker

Aarhusiansk modeboss: Vi har ikke fået nok ud af 2017

Lørdag aften afholdes et stort modeshow på en flydebro ved Dokk1. Et 2017-arrangement, der skal profilere Aarhus som modeby. Men ellers har den aarhusianske modebranche fået for lidt ud af 2017, lyder det fra modedirektør.

Adm. direktør i LauRie, Henrik Hansen, vurderer, at modevirksomheden har brugt omkring 20.000 kr. på at være med i modeshowet på lørdag. Foto: Morten Lau-Nielsen

Awow – Aarhus Walks On Water – hedder det stort anlagte modeshow, der afholdes lørdag aften på en flydebro ud for Dokk1. Den er designet, så det ser ud, som om de 40 modeller går på vandet.

Symbolikken er bevidst.

»Aarhus er ikke så stor i verdens øjne, men der er et stort drive i byen i disse år. Udviklingen og tværgående samarbejder i byens kreative industri gør, at vi kan gå på vandet for øjeblikket,« siger projektmanager på Awow-showet, Lene Elsner fra Aarhus Universitet, der har været med til at udvikle showet.

Stedet er valgt, fordi det er her, Aarhus Å løber ud i havet. Ud i verden.

AWOW – Aarhus Walks On Water

Modeshow i havnebassinet ved Dokk1

Lørdag den 16. september:

  • Kl. 20: Portrætfilm om designerne og modefilm om lokale modefirmaer ved Via Film & Transmedia.
  • Kl. 21: Modeshow med 40 modeller fra Unique Models.
  • kl. 22: Overrækkelse af præmien på 10.000 euro.

Otte designteams i samarbejde med regionale modefirmaer.

Finansieret af: Aarhus 2017, Region Midtjylland, Aarhus Kommune og sponsorer.

Lavet af: Aarhus Universitet, VIA University College, Filmbyen og Headstart Fashion.

Modefestivalen Boxmarket med tøjsalg mm. afholdes lørdag og søndag i Balticagade.

»Det stort anlagte show viser, at vi kan få ting til at ske i Aarhus. Vi kan få Aarhus ud i verden, så den kan komme tilbage til os. De internationale designere, der er med i showet, synes, det har været spændende at komme hertil,« siger Lene Elsner.

10.000 euro på spil

VIA University College udskrev i foråret en international konkurrence for modedesignere, og ud af de indkomne svar blev der valgt otte finalister, som på lørdag kæmper om en præmie på 10.000 euro. Designerne kommer bl.a. fra Taiwan, Ukraine, Sydkorea og Finland. Temaet for tøjdesignet er ”wearable tech”, det vil sige tøj med indbygget teknologi.

»Det digitale bliver en stadigt større del af vores liv, også i moden, og med showet kommer Aarhus med sit bud på fremtidens mode,« siger Lene Elsner.

Finalisterne er blevet matchet med modevirksomheder fra regionen, og på lørdag vises resultatet af samarbejderne. Hver designer har lavet fire digitale couture-kjoler af eget design og fire digitale redesign af tøj fra den virksomhed, som de har været tilknyttet.

Der vil også blive vist 10 3D-printede kjoler fra Hertfordshire University.

Modeshowet er resultatet af et samarbejde mellem lokale institutioner, bl.a. Filmbyen og VIA University College.

Showet er bl.a. finansieret af Aarhus 2017 og er på det officielle 2017-program, ligesom de medvirkende modefirmaer også har bidraget økonomisk.

»Når der nu endelig var et modearrangement i Aarhus, vil vi da være med, for vi er en Aarhus-virksomhed og også sponsor for 2017,« siger Henrik Hansen, direktør hos Laurie.

Han synes, at der generelt har manglet modearrangementer i forbindelse med 2017.

»Mode er også et slags kulturprodukt, som appellerer til den brede befolkning, men man har ikke set meget til modevirksomhederne i kulturåret, desværre. Modebranchen kunne have fået mere synlighed ud af 2017. Både vi og Headstart Fashion har forsøgt at få branchen til at fylde mere i 2017, men vi har ikke kunnet få samlet noget sammen,« siger Henrik Hansen.

Mere inspiration end salg

Laurie har samarbejdet med det ungarske designerteam Zoltan Szepesi og Gaby Gosztola.

»Samarbejdet har fungeret superfint. De to designere har vilde idéer og redesigner vores design ved bl.a. at bygge lys ind i dem, så det bliver interessant at se til showet efter mørkets frembrud. Det er mere showtøj end noget, vi kan sælge bagefter, men vi kan da hente god inspiration i samarbejdet,« siger Henrik Hansen.

Awow-modeshowet kommer til at foregå på en flydebro ud for Dokk1, og den skal give indtryk af, at modellerne går på vandet. Illustration: Kristoffer Jensen/OSK-ShipTech A/S

Han vurderer, at Laurie har brugt omkring 20.000 kroner på at være med i showet.

»De er godt givet ud. Som lokal virksomhed har man en forpligtelse i at støtte op om så stort et projekt. Vi bruger også showet som en social begivenhed internt hos os. Vi går ud og spiser med vores personale og ser showet sammen bagefter,« fortæller Henrik Hansen.

Han havde dog foretrukket, at temaet havde været bæredygtighed i stedet for digital mode.

»Vi er Oeko-Tex-certificeret, der er ingen kemi i vores tøj, så vi pressede på for, at bæredygtighed skulle blive temaet. Problemet er, at det er et svært tema at formidle på et podium. Det andet tema er mere showagtigt,« siger Henrik Hansen.

Risskov-firmaet Laurie er en af de modevirksomheder, der er med i Awow-showet.

Han ser Aarhus blive mere synlig som modeby i disse år, men potentialet er større.

»Aarhus mangler en modevirksomhed eller modepersonlighed, der kunne blive en mediedarling på linje med københavnske designere som Mads Nørgaard og Stine Goya. Det er altid de samme, medierne taler med. Kunne den lokale modebranche komme lidt med i al den hype, der er omkring Aarhus i disse år, er potentialet stort,« påpeger Henrik Hansen.

3.000 tilskuere

Der forventes op mod 3.000 tilskuere til showet, der også bliver vist på storskærm.

Komponisten Mai Ane Pil Siedentopp har lavet musikken, som fremføres af den svenske operasangerinde Hanna Leonora Hollesen.

»Showet er med til at etablere Aarhus som en by, der vil noget med mode. Der bliver specialdesignet musik og vist modefilm – lys, lyd og sang, bundet sammen i en totaloplevelse, der appellerer til sanserne,« siger Lene Elsner.

Hun håber, at showet kan gentages næste år.

»Showet er skrevet ind i erhvervsplanen for kommunen, så vi håber på en toer. Vi har også en drøm om at gå ud i verden med showet. Flere har sagt, de godt kunne tænke sig at få arrangementet til deres by også.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her