*

Aarhus

Bycykler udstyres nu med stregkoder

Fra på mandag kan aarhusianerne igen tage turen rundt på en bycykel.

450 bycykler kommer på mandag tilbage i deres standere. Foto: PR

Med forårets kommen er 450 bycyckler kommet ud af deres vinterhi.

Men som et nyt initiativ, er de nu udstyret med stregkoder.

Det gør det nemmere for borgerne at advisere Aarhus Bycykel om vildfarne og ødelagte cykler, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

"Med de nye stregkoder bliver det endnu nemmere at hjælpe os med at få indsamlet cykler, der skal repareres, så de hurtigt kan komme på gaden igen," siger Hans Halvorsen, rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse, der har ansvaret for Aarhus Bycykel.

Stregkode giver besked

Det nye stregsystem gør, at byens borgere kan skanne en vildfaren eller ødelagt bycykel med en smartphone. Når koden skannes får Aarhus Bycykel automatisk besked om, hvor bycyklen skal afhentes af deres servicebil.

”I 2011 havde vi færre reparationer og udskiftninger af bycykler i forhold til tidligere år. Det viser, at aarhusianerne er gode til at passe på cyklerne, " siger Hans Halvorsen.

"Bycyklerne er et fantastisk aktiv for byen, så jo flere aarhusianere og gæster udefra, der kan få gavn af cyklerne, jo bedre".

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Bekymring for forurenet drikkevand hviler på et forkert grundlag

Niels Peter Nørring, områdedirektør i Landbrug & Fødevarer
Richard Thomsen og John Graversgaard fra Gruppen Rent Drikkevand i Beder-Malling anslår den forsonlige tone over for landbruget i deres indlæg i JP Aarhus 19/6 om den såkaldte Beder-sag.

Debat: Børnefamilier lider under boligbyggeri i midtbyen

Sara Stegger Ledaal , cand.pæd. i pædagogisk antropologi Valdemarsgade 20 nr. 310, Aarhus C
Hvorfor tillader Aarhus Kommune byggeri i midtbyen, hvor vi i forvejen bor klos op ad hinanden?

Debat: Malingen i Mindeparken og ødelæggelse af naturen

Peter Bisgaard, civ.ing. Hornslet
Mon ikke malingen i Mindeparken skulle minde om den nutidige ødelæggelse af naturen, som mange mener, at specielt landbruget er årsag til.
Restauranter
Annonce
Annonce
Interview: »Letbanen er den bedste løsning – også i fremtiden«
Teknikrådmand Kristian Würtz (S) vil arbejde for et grønt islæt på letbanens næste etape. Trods kritik af kørestrømsmaster og skred i både budget og tidsplan på den første etape, mener han stadig, at letbanen er den bedste transportløsning i fremtiden. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her