*

Aarhus

Aarhus genopliver sporvognen

Transportmidlet sporvognen bliver igen sat på gaden i Aarhus.

Sporvogn i 1909. Den 7. juli 1904 kørte den første elektriske sporvogn i Aarhus på den 4,35 km lange strækning fra remisen på Dalgas Avenue til Trøjborg. Sporvejen var enkeltsporet med ni vigespor på strækningen, der gjorde det muligt for to sporvogne at passere hinanden. Først i 1935 var hele linjen dobbeltsporet. Foto: Den Gamle By

I København har beboerne metroen, og i Aarhus får de sporvognen tilbage. I hvert fald i et par dage.

Gadeforeningen Strøget i Aarhus har i samarbejde med museet Den Gamle By valgt at sætte en aarhusiansk sporvogn på gaden i forbindelse med strøgets 40 års fødselsdag, der fejres torsdag, fredag og lørdag.

Ifølge Den Gamle By er det første gang, at sporvognen bliver udstillet, efter at den for 40 år siden blev taget af gadesporene i byen, og Strøget blev erklæret for en "gågade".

I 1967 vedtog byrådet en betænkning for trafikplanlægning og byfornyelse for den indre by. Det betød, at begge sporvognslinjer skulle nedlægges. Da den sidste sporvogn var kørt i remise efter, at aarhusianerne havde taget afsked med sporvognen den 7. november 1971 (ses på billedet), kunne arbejdet med at omlægge Ryesgade og Søndergade til gågader begynde. Foto: Den Gamle By

"Mange aarhusianere har erindringer om sporvognene, og vi er glade for at kunne vise vores sporvogn frem, og så endda et af de steder, hvor den har kørt," siger museumsinspektør Connie Jantzen fra Den Gamle By.

Tungt projekt

Blokvogne med den tonstunge originale sporvogn på ladet vil med hjælp fra kraner blive placeret i Ryesgade ved Skt. Knuds Torv torsdag formiddag, informerer Lars Svendsen, adm. bestyrelsesformand i foreningen Strøget Aarhus.

"Gågaden fik liv, da sporvognene blev aflivet," lyder meldingen fra foreningen, som derfor har valgt, at sporvognen skal markere gågadens fødselsdag.

Den sidste sporvogn kørte ad strækningen fra Banegårdspladsen ned til Clemens Torv i Aarhus i 1971.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her