*

Aarhus

Mountainbike anbefales til cykelsti midt i stærkt trafikeret Aarhus-kryds

Streger i krydset Nørreport/Kystvejen leder cyklerne direkte over et helleanlæg. Ups, lyder det fra kommunen.

Efter ændringer fører stregerne for cyklister nu direkte ind i et helleanlæg i krydset Nørreport/Kystvejen. Foto: Privatfoto

I forvejen er krydset Nørreport/Kystvejen vist nok for viderekommende at forcere, forlyder det, og på det seneste er det tilsyneladende ikke blevet nemmere.

En cyklist tog det ovenstående foto, som viser en optegnet cykelbane, der fører direkte ind i helleanlæggene. Resultat var torsdag morgen, at cyklisterne måtte slå et sving uden om hellerne, og de skabte derved farlige situationer i forhold til bilerne.

Carsten Thomsen, projektleder for anlæg ved Center for Byens Anvendelse, hvad er meningen?

»Det ser jo slet ikke godt ud, og dette sammenholdt med, at der endnu ikke er tilstrækkeligt med belysning i krydset, er det selvfølgelig noget, der bør håndteres straks. Den gamle afmærkning burde have været fjernet og i stedet lagt gule striber, indtil den endelige afmærkning er på plads,« skriver projektlederen i en mail.

Han henviser derefter til Aarhus Letbane og Urban Media Space, der har medansvar for kokset, og projektlederen tilføjer så telefonisk, at optegningen vil blive ændret i weekenden den 21.-22. oktober.

Så længe behøver cyklisterne dog ikke at vente på de rette streger.

Nye linjer straks

For kort efter ringer en kollega til projektlederen, som i øvrigt også hedder Thomsen, men Kristian til fornavn, og han kan oplyse, at der ”straks” er aftalt en demarkering af cykelsymbolerne, som det hedder, og nye ledelinjer.

Og Kristian Thomsen, der er konsulent ved Center for Byens Anvendelse, takker i øvrigt efterfølgende for opmærksomheden i en mail.

»Tak for henvendelsen og opmærksomheden på krydset. I forlængelse af vores telefonsamtale kan jeg orientere om, at der er aftalt straks demarkering af cykelsymbolerne og anlæg af ledelinjer, der vejleder cyklerne om, at de skal køre over mellem de to helleanlæg og videre derfra til Bernhardt Jensens Boulevard,« skriver konsulenten og tilføjer:

»Det svarer til den afmærkning, der anlægges, når hele krydset søndag den 22. oktober får nyt slidlag. Den krydsning skal sikre, at cyklerne ikke kommer i konflikt med de ligeudkørende biler.«

Og så skulle den streg vel sådan set være slået, hvorefter der til byens cyklister slutteligt må udråbes et:

»Be careful out there.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Myter og fakta om aldersdiskriminering af seniorer på arbejdsmarkedet

Poul Grosen | Rasmussen, cand.mag., selvstændig ved www.seniorvejen.com Højbjerg
Seniorgruppen er en kompleks størrelse, og barriererne for den findes både hos arbejdsmarkedets parter, hos politikerne og hos seniorerne selv.

Debat: Aarhus er blandt de mest erhvervsfjendtlige kommuner

Kasper Daae, byrådskandidat Liberal Alliance Aarhus
Kun hvis vi skaber et attraktivt miljø for virksomhederne, kan vi sikre, at der i fremtiden er råd til ordentlig kommunal service, skoler og meget mere. Aarhus.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her