*

Aarhus

Højtid for tilbudssultne restaurantgæster forude

I efterårsferien kører flere restauranter med gode tilbud. En restauratør er dog træt af det konstante fokus på pris, men går alligevel solo på tilbudsvejen.

Restauratør Troels Buus Thomsen er træt af, at en tilbudsuge som uge 42 er med til at forstærke et i forvejen stort fokus på prisen hos de aarhusianske restauranter. Han kører dog sin egen tilbudsuge på Lecoq i Graven. Foto: Benjamin Nørskov

Dinnerdays, Gastro Week, Spotdeal og Sweetdeal. Tilbuddene er mange, når det gælder om at komme ud at spise i Aarhus i efterårsferien.

Dinnerdays er det nyeste restauranttilbud til aarhusianerne. Konceptet med tre retter for 200 kr. har kørt i København siden 2015 og arrangeres af restauranthjemmesiden Dinnerbooking.

»Uge 42 er en stille uge for restauranterne, fordi mange rejser væk på ferie. Dinnerdays er en måde at hjælpe dem med at få lidt ekstra liv i restauranten,« siger Malene Dybdahl Pedersen, pr-chef hos Dinnerbooking.

De 200 kr. for maden går til restauranten; Dinnerbooking får billetgebyret på 25 kr.

»Vi er blevet taget godt imod, bl.a. har Retour Steak allerede udsolgt, de røg meget hurtigt,« fortæller Malene Dybdahl Pedersen.

Mange af retterne afspejler ikke det, som restauranterne laver i hverdagen. Den almene forbruger kan ikke gennemskue, hvad man får for pengene.
Troels Buus Thomsen, ejer af Lecoq

Flere ud at spise

Gastro Week kører med tre retter for 250 kr. Dermed underbyder Dinnerdays konkurrenten.

»Det er ikke for at gå i clinch med dem, det er den pris, vi har kørt med fra starten,« siger Malene Dybdahl Pedersen.

Hun mener ikke, at de mange tilbud er med til at underminere markedet for restauranterne, så længe der kun er tale om afgrænsede perioder.

»Prisen gør det mere overkommeligt for flere at komme ud at spise en ekstra gang og stadig få en god spiseoplevelse. Det er selvfølgelig svært at lave den helt store gourmetoplevelse for 200 kr., men vores erfaring er, at restauranterne sagtens kan lave spændende menuer med gode råvarer, selv om prisen er lav,« siger Malene Dybdal Pedersen.

Restaurant Fedet i Risskov er med i Dinnerdays.

»Vi holder ikke vores avance på det, men vi ser det som markedsføring i stedet for at købe en annonce,« siger indehaver Carsten Siebert.

Han håber at lokke nye gæster til, som ikke har prøvet Restaurant Fedet før.

»Tilbuddet betyder, at vi får gæster igennem. Efterårsferien er normalt en stille periode, men nu bliver det en travl periode.«

Lecoq provokerer

Lecoq i Latinerkvarteret er en af de restauranter, der har valgt ikke at være med i nogen tilbudskampagne. Som provokation mod Gastro Weeks tilbud om tre retter for 250 kr. laver Lecoq sit eget tilbud i efterårsferien under navnet Gastro Weak.

»Vi synes ikke, at andre skal tjene penge på, at vi laver hele arbejdet. I forvejen gør vi det billigt. Derfor laver vi vores eget Gastro Weak-tilbud hvert år. Jeg er nødt til at komme med et modsvar og provokere lidt,« siger Troels Buus Thomsen, indehaver af Lecoq.

Han mener ikke, at de mange tilbud er godt for branchen, kun for forbrugeren.

»Branchen er presset i forvejen, man skal hele tiden kæmpe om at gøre det billigere og billigere, og det er en forkert måde at gøre det på. Vi tog samme priser i 2001, som vi gør i dag stort set, og der er altså sket noget med priserne på kødet, som vi køber ind,« siger Troels Buus Thomsen.

Men hvorfor kører han så selv med tilbud i efterårsferien?

»Ellers skal jeg stå og kigge på en tom restaurant. Hvis vi går break-even, har jeg haft en god uge, fordi vi ikke har tabt penge. Vi håber selvfølgelig på, at folk køber en øl eller et glas vin mere. Men det er ikke et tilbud, vi kan køre med i længden,« siger Troels Buus Thomsen og tilføjer:

»Det er ikke vores typiske gæst, vi får ind i sådan en uge. Det er tilbudsjægerne, men vi giver dem en god oplevelse og håber på, at de kommer igen.«

Mange kunder igennem

Troels Buus Thomsen forstår godt idéen om at få kørt mange gæster igennem med et godt tilbud. Han ejer også Den Rustikke i Mejlgade, der også kører med et fast tilbud, men det kræver, at hele restaurantens setup er gearet til at køre mange mennesker igennem.

Han tror, at de mange uge 42-tilbud sætter sit præg på maden, der bliver serveret i tilbudsugen.

»Mange af retterne afspejler ikke det, som restauranterne laver i hverdagen. Den almene forbruger kan ikke gennemskue, hvad man får for pengene. De har vænnet sig til at være mindre kritiske med maden og kun kigge på prisen,« siger Troels Buus Thomsen.

Han peger på, at der også er kommet store kæderestauranter som Dalle Valle og Flammen til Aarhus, og de har mange penge med sig til at kunne sænke priserne.

Troels Buus Thomsen vil gerne vende aarhusianernes tankegang om, så de tager udgangspunkt i maden i stedet for i prisen.

»Tænk først på, hvad du har lyst til at spise, og se så på prisen bagefter. Og gå hellere ud at spise en gang mindre, og så spis noget, du synes er virkeligt godt,« foreslår Troels Buus Thomsen.

Han synes, at aarhusianerne skal læne sig tilbage og lade sig forkæle og overraske af byens mange dygtige kokke og tjenere.

»Der er mange virkeligt dygtige tjenere og kokke i Aarhus, som bruger meget energi på at give gæsterne en kæmpe oplevelse. På at vise, hvor godt mad kan smage. Prøv at stole på, at de vil give dig en stor oplevelse,« siger Troels Buus Thomsen.

Han opfordrer aarhusianerne til at gå på opdagelse i gastronomien.

»Mange går ud og spiser bøf, men der findes så mange andre lækre ting ude på restauranterne. Prøv at bestille noget, som du ikke selv kan lave derhjemme, fisk f.eks. Lad kokkene få lov at vise, hvad de kan,« siger Troels Buus Thomsen og tilføjer:

»Niveauet er ekstremt højt i Aarhus, også til prisen. Jeg tror, at Aarhus er det restaurantmiljø i landet, hvor man får allermest for pengene.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Det nye Museum Ovartaci

Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse, politisk Leder for SF-Aarhus
Det er en mærkesag for SF, der endelig bliver til virkelighed, når byrådet beslutter, i hvilken form Museum Ovartaci skal videreføres.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Jeg var ked af bare at kukkelure i min lejlighed

Der er stort behov for et sted for socialt udsatte i Grenaa. Byens nye værested er stuvende fuld af ensomme ældre, misbrugere, hjemløse og psykisk sårbare. Den brogede flok har nu fundet et fællesskab og frirum i Café Grenaa.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her