*

Aarhus

Unge skal have fingrene ned i dejen – og makrellen

Det kommunale initiativ Food Maker får unge til at lave mad sammen. Det sker gennem madglæde og fællesskab.

Jakob Clausen er direktør hos Clausens Fiskehandel, som deltager i madfestivalen: De unge skal lære at lave makrel i tomat fra bunden. Foto: Morten Lau-Nielsen

Ikke et ord om ernæring. Det handler om madglæde og fællesskab. Unge, der laver og spiser mad sammen med andre unge.

Det er konceptet bag Food Maker, som Aarhus Kommune tog initiativ til i 2015, og indtil videre har 9.000 unge mellem 16 og 28 år deltaget i madarrangementer rundt om i byen.

»Kommunen havde tidligere haft svært ved at nå denne aldersgruppe, og derfor ville vi prøve at nå de unge på en ny måde. Vi gør det ved at skabe rum, hvor unge har lyst til at komme og lave mad sammen,« siger Katja Gaard Jønsson, projektleder i Food Maker.

De unge bliver undervist af andre unge, ligesom de også er med til at udvikle idéer til madarrangementerne. Det gælder også weekendens madfestival, der holdes i Centralværkstedet under navnet Food Maker Faire.

»Vi vil gerne skabe en madfestival i Aarhus, som unge har lyst til at deltage i. Her kan de få fingrene ned i dejen og dermed tage læring med hjem,« siger Katja Gaard Jønsson.

Mange unge kan godt lide makrel i tomat, og derfor opgraderer vi den.
Jakob Clausen, direktør Clausens Fiskehandel

Is med Fysikshow Aarhus

Food Maker Faire består af stande og workshops med fortrinsvist lokale aktører. Her kan de unge støbe chokolade med Tobias Hamann fra DR-serien ”Den store bagedyst”, lave is med flydende nitrogen med Fysikshow Aarhus og lære at lave den bedste falafel sammen med Habibi – Syrisk Street Food.

»Aktørerne sælger ikke deres produkter på festivalen, og de får kun deres udgifter dækket. Det handler alene om, at de har lyst til at give deres viden videre til unge i tråd med Food Makers værdier, altså med fokus på madglæde og fællesskab,« siger Katja Gaard Jønsson.

Clausens Fiskehandel kommer med en ladning friske makreller og ingredienserne til en god tomatsovs. De unge skal lære at lave makrel i tomat fra bunden.

»Mange unge kan godt lide makrel i tomat, og derfor opgraderer vi den. Det er sjovt at vise dem forskellen på den friske udgave og den fra dåse, hvor de dårligste stykker fra makrellen er brugt,« siger Jakob Clausen, direktør hos Clausens Fiskehandel.

Han er selv 23 år og passer derfor perfekt ind i Food Makers ung til ung-tilgang.

»Vi har lavet flere arrangementer med Food Maker, og vi kan mærke, at de unge er blevet mere interesserede i at lave mad fra bunden og få noget at vide om råvarerne og de gamle teknikker,« siger Jakob Clausen.

Han deltager i Food Maker for at markedsføre sit fagområde.

»Vores branche har et stort behov for at komme ud og fortælle om, hvad frisk fisk er. Fiskehandlerne har mange arter, som folk ikke kender. Dansk fisk anses som suveræn ude i verden, noget af det bedste du kan få, men mange danskere kender kun rødspætte, torsk og laks og tør ikke prøve andet. Vi vil gerne have folk til at prøve noget nyt,« siger Jakob Clausen.

Festival

Food Maker Faire

Madfestival for unge mellem 16 og 28 år, Centralværkstedet, Værkmestergade 9, den 3. og 4. oktober kl. 15-21.

Stande og madworkshops, bl.a. med Domestic, Sårt, Grød og Clausens Fiskehandel.

Arrangør: Food Maker, et udviklingsprojekt i Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune, med støtte fra Nordea Fonden.

Gratis entré.

Te a la Michelin

På madfestivalen kan de unge også komme i køkkenet med en Michelin-restaurant. Domestic i Mejlgade kommer og lærer de unge at lave kombucha, en gæret te fra det asiatiske køkken, som er meget hip inden for restaurantverdenen i disse år.

»Vores gæster er altid meget interesserede i, hvordan vi laver vores juicer og safter med kombucha, så det vil nok også interessere de unge,« siger medejer og køkkenchef Morten Rasted fra Domestic.

»Folk tror, at kombucha er svær at lave. Vi vil vise, at det er nemt – også derhjemme. Kombucha repræsenterer det, Domestic står for. At tænke lidt anderledes med nye teknikker fra andre steder i verden.«

Morten Rasted ser ikke Domestics medvirken i Food Maker-arrangementet som en markedsføring af restauranten, for det er de færreste unge, der går ud og spiser på Michelin-niveau.

»Det er primært for at støtte det gode initiativ, men vi håber da også, at vi kan være med til at inspirere de unge ved at tage dem med i køkkenet og introducere dem til spændende emner som gæring, så de måske selv får lyst til at gå videre derfra,« siger Morten Rasted.

Han understreger, at der er kommet en ny generation af Michelin-restauranter.

»Vi vil ikke op på en piedestal. At vi er blevet en Michelin-restaurant, skal ikke få indflydelse på, hvordan vi driver vores forretning. Vores gæster skal opleve os som åbne og afslappede – og meget professionelle. Vi vil også gerne vise vores åbenhed ved at deltage i projekter som dette,« siger Morten Rasted og tilføjer:

»Vi vil generelt gerne deltage i arrangementer, som Aarhus laver, for vi har stor forkærlighed for byen. Det var jo også derfor, vi valgte at åbne restaurant her.«

Sunde vaner

Selv om der ikke tales om ernæring og sundhed under madarrangementerne, er Food Maker et sundhedsfremmende initiativ fra kommunens side.

»Det handler om at undgå livsstilssygdomme på sigt ved at skabe varige, sunde vaner hos de unge. De er i en alder, hvor de flytter hjemmefra og skal til at opbygge nye vaner, og i den periode er de meget åbne over for nye ting,« siger Katja Gaard Jønsson.

Deltagelse i madfestivalens workshops kræver tilmelding, men der er også aktiviteter uden tilmelding.

»Alle unge fra Aarhus mellem 16 og 28 år kan bare dumpe forbi på dagen, som det passer dem,« siger Katja Gaard Jønsson.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her