*

Aarhus

Stor forskel på tid med rødt og grønt lys skaber kaos for cyklister i Mejlgade

Der er stor forskel på den tid, trafikanter på Mejlgade har til at passere lyskrydset ved Nørreport, og den tid man skal holde for rødt. En uholdbar situation, siger Cyklistforbundet.

Formanden for Cyklistforbundet Aarhus, Anders Nielsen, er generelt glad for letbanen, men lige i krydset mellem Mejlgade og Nørreport har den nye spiller i trafikken skabt en svær situationen for de mange tusinde cyklister, som hver dag passerer stedet. Foto: Tanja Carstens Lund

1 kasse øl, 2 kasser øl, 3 kasser øl, 4 kasser øl, 5 kasser øl, 6 kasser øl, 7 kasser øl, 8 kasser øl, 9 kasser øl, 10 kasser øl, 11 kasser øl, 12 kasser øl.

12 sekunder. Det var den tid, cyklister og andre trafikanter i Mejlgade havde til at krydse Nørreport, da JP Aarhus tirsdag formiddag observerede krydset. Til gengæld skulle de vente mellem 2,5 og 4 minutter på, at der overhovedet blev grønt. Op til 20 gange så lang tid.

Den store forskel på, hvor lang tid der er grønt lys for henholdsvis trafikanter på Mejlgade og trafikanter på Nørreport, er ikke en holdbar situation. Det mener 66-årige Anders Nielsen, som er formand for Cyklistforbundet Aarhus.

Der er højst grønt i 30 sekunder for cyklisterne, mens der er grønt for bilerne på tværs i tre til fire minutter, så der har været kaos hernede.
Anders Nielsen, formand for Cykelforbundet Aarhus

»Vi oplever, at der højst er grønt i 30 sekunder for cyklisterne, mens der er grønt for bilerne på tværs i tre til fire minutter, så der har været kaos hernede. Vejen er smal, og der kan komme biler fra begge ender af Mejlgade, og samtidig kan der være cyklister opmagasineret. Det vil sige, at alle de trafikanter, der holder, ikke kan nå at komme over på et grønt lys. Det er et problem, der, som jeg husker det, har stået på siden januar-februar,« siger han.

En fejl

10.000 cyklister cykler i gennemsnit gennem Mejlgade hver dag, og mange af dem skal undervejs krydse Nørreport.

Det skaber et stort pres på lyskrydset, når meget få kan komme over ad gangen, og tirsdag formiddag var der flere situationer, hvor cyklister trillede over for rødt.

Problemet med den lange ventetid har ifølge Asbjørn Halskov-Sørensen, projektleder for Lys og Trafikledelse i Center for Byens Anvendelse, dog ikke stået på siden januar-februar.

Cyklisme i Aarhus

Sådan er aarhusianernes forhold til cyklen

  • Standeren i den nordlige ende af Mejlgade er med 10.000 cyklister i hverdagsdøgn klart den, flest passerer efterfulgt af Frederiks Allé og Langelandsgade.
  • Siden 2011 er cykeltrafikken steget med 18 pct. i Aarhus Kommune, men det er ikke nok. Kommunen har således et mål om, at cykeltrafikken skal stige med yderligere 21 pct. frem mod 2021.

Kilde: Aarhus Kommune og kommunens cykelregnskab.

»Der er opstået en fejl i krydset i forbindelse med letbanearbejdet. Det er klart, at der ikke skal være så stor forskel på grønt og rødt, så vi presser på for en løsning. Vi kommer desværre aldrig ned på de 30 sekunders ventetid igen, som der var indtil midten af august, men der skal både være grønt i længere tid for Mejlgades trafikanter og rødt i kortere tid,« siger han.

»Letbanen har skabt flere udfordringer i lyskrydsene langs strækningen, og de kan ikke alle løses på én gang. Forventningen fra Letbanen er, at der sker en bedring af forholdene ved Mejlgade i næste uge.«

»Klag til kommunen«

Efter Anders Nielsens opfattelse er det tydeligt, at de der planlægger signalerne prioriterer biltrafikken.

»Vi har eksempelvis fået en klage fra en, som ikke længere tør cykle ad Mejlgade på grund af krydset og derfor i stedet cykler ad Knudrisgade. Vi kan kun sige, ”Kære cyklister, klag til kommunen, og bliv ved.” Vi har aldrig oplevet, at cyklister får noget forærende,« siger han.

Selv om letbanen lige nu skaber problemer for cyklisterne i Mejlgade, er Anders Nielsen generelt godt tilfreds med den nye trafikant.

»Letbanen er en kæmpe fordel for byen, også for cyklisterne. Vi har ikke oplevet problemer for cyklister andre steder end netop Mejlgade.«

Tag hensyn

Der er også en ny plan for forbedring af cykelforholdene på vej fra kommunen. I en pressemeddelelse meddeler teknik- og miljørådmand Kristian Würtz, at et udkast med 11 overordnede initiativer, som bl.a. skal skabe øget sikkerhed, sendes i høring i september. Byrådet forventes at behandle forslaget i løbet af efteråret.

»Et af fokusområderne i det nye forslag handler om, at vi skal skabe bedre fremkommelighed for cyklisterne i byen, men også bedre sikkerhed. Cyklisterne kører lige nu meget stærkt i Mejlgade, og det vil vi gerne have fokus på, så det bliver sikkert for alle at færdes der,« siger mobilitetschef i Aarhus Kommune Susanne Krawack. Opfordringen til større hensyntagen i trafikken vil Anders Nielsen også gerne bakke op om.

»Vi vil opfordre alle trafikanter til at tage hensyn til hinanden og opføre sig ordenligt.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Byrummet er ikke for alle længere

Robert Johannes Ulrich, cand.mag. Aarhus C
I den senere tid har Aarhus Kommune opstillet en række regnbuefarvede bænke i byrummet, formodentlig for at promovere LGBT-bevægelsen, en mindre politisk interesseorganisation.

Debat: Giv Ældrerådet styrke

Jan Radzewicz , formand for Ældrerådet i Aarhus Kommune Plutovej 10, Højbjerg
Alle over 60 år kan stemme ved valget til Ældrerådet den 10.-31. oktober. Rådet er folkevalgt og skal bl.a. rådgive byrådet og kommunen om ældrepolitiske forhold.

Debat: Vi skal tale håndværkerfagene op

Søren Fibiger Olesen, formand for Krifa Klokhøjen 4, Aarhus Nord
Vi vil have flere håndværkere, elektrikere og VVS’ere – men for færre kroner.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Biler
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her