*

Aarhus

Trafikanterne havde lyttet – letbanetest forløb rolig

Hverken bilister eller buspassagerer oplevede lige så store gener som frygtet, da letbanen første gang blev testet i morgentrafikken.

Mandag morgen var letbanen for første gang en del af morgenmylderet i de aarhusianske gader, men kaosset var mindre end frygtet. Her er det i krydset mellem Mejlgade og Nørreport. Foto: Morten Zahle

Allerede i fredags lød det fra både Aarhus Letbane, kommunen og Midttrafik, at letbanetogenes forestående debut i den travle myldretidstrafik kunne give længere rejsetid for både bilister og buspassagerer mandag morgen.

Selv om letbanen begyndte normaldriften i weekenden, var mandag morgen imødeset med spænding for at se, hvordan det påvirkede trafikken, når der kom en ekstra spiller ind.

Hos Aarhus Kommune har det især været trafikken omkring krydset mellem Kystvejen og Nørreport, man har haft fokus på. Som beskrevet i JP Aarhus i sidste uge har trafikken i dette kryds gennem længere tid været kaotisk.

Mandag morgen var billedet dog anderledes, selv om mængden af biler i byen var den samme, som den plejer.

»Vi kan se, at mange fulgte vores opfordring om at tage andre veje. På Grenåvej valgte mange f.eks. enten at dreje fra langs ringvejen eller ringgaden, mens der i sydbyen har været mere trafik på Christian X’s Vej og Jyllands Allé. Samtidig har morgentrafikken været mere spredt, så flere enten kørte tidligere eller senere hjemmefra,« siger Trine Buus Karlsen, der er chef for anlæg i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Frygtet værre

Hos Midttrafik havde man på forhånd meldt ud, at flere buslinjer kunne forvente forsinkelser, men selv om 60 af ca. 160 bybusser var forsinket med mellem 5 og 14 minutter ved otte-tiden mandag morgen, var det ikke så slemt som frygtet.

»Der er generelt meget vejarbejde i byen, så der er mange forsinkelser i morgentrafikken. Status på letbanetesten er, at det ikke var så slemt som frygtet, men vi følger stadig situationen rimelig intenst de næste dage,« siger leder af Midttrafiks trafikservice Martin Tams.

Heller ikke hos Østjyllands Politi oplevede man problemer. Ved middagstid mandag var der således ikke indløbet en eneste anmeldelse i relation til letbanetesten, oplyser politiet.

Første tog forsinket

Selv om testen altså begyndte lørdag, var der stadig overraskelser mandag morgen, da det første letbanetog trillede af sted kl. 06.00.

»Da det første tog kørte i morges, blev vi overrasket over, at der på nogle af strækningerne var lagt lidt meget affald ind på vores spor. Det første tog måtte stoppe nogle gange for at fjerne bildæk og andre mærkelige ting, der lå i sporarealet. Vi må se, om det er noget tilbagevendende, og så må vi sende en bil igennem og fjerne affaldet, hvis det er,« siger Jørgen Hansen, anlægschef ved Aarhus Letbane.

Bortset fra førsteturen gik testen dog planmæssigt for letbanetogene, fortæller Jørgen Hansen.

»Togene kom igennem byen som planlagt, og der var ingen forsinkelser i forhold til den køreplan, vi havde lagt.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Grundskyld for letbane

Ib Christensen, fhv. MEP & MF, Randers

Debat: Vand og Vesterbro

Lone Hindø, byrådskandidat (S), Tåstrupvej 100, Harlev

Debat: Voldumcentret bliver udvidet

Hanne Smedegaard (V), medlem af Byrådet i Favrskov, medlem af Økonomiudvalget, formand for Landsbyrådet, Rigtrupvej 64, Voldum, Hadsten
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
I fjor blev usikker milliongevinst reserveret til senere – I år er millionerne straks lagt ind i budgettet klar til brug
Den forventede gevinst på 82 mio. kr. ved valg af model for budgettet bliver straks brugt til nye tiltag i Aarhus, selv om indtægten først kan endeligt opgøres om fire år. Nye Borgerlige kritiserer borgmesteren, som afviser at være uansvarlig. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her