*

Kommunalvalg Aarhus
Aarhus

DF: Skinner og kabler er gammeldags

Teknikrådmand er snart klar med et udspil til letbanens etape 2, men der er skepsis hos både DF og Venstre.

Etape 2 af letbanen skal efter planen gå fra Aarhus Ø til Brabrand. Foto: Mikkel Berg Pedersen

»Inden etape 2 er bygget, vil el-drevne busser være helt street.«

Citat Knud N. Mathiesen, byrådsmedlem for DF, og budskabet hos ham og Dansk Folkeparti er følgende: Klap hesten, før vi går videre med at bruge flere penge på skinner, master og kabler til mere letbane.

»Nu kan vi efterhånden se, hvordan byen kommer til at se ud ved kysten og langs Randersvej. Det er ikke pænt, og det er en gammeldags måde at lave tingene på med skinner, master og kabler, og vi går aldrig med til at grave gaderne op ved rådhuset, banegården og Vester Allé og sætte master og kabler op,« siger DF’eren.

Hans synspunkt er desuden, at letbanen er en usædvanlig dyr form for kollektiv trafik, og billigere alternativer er på vej.

»Det er kun et spørgsmål om tid, før el-drevne busser for alvor vinder frem, og vi foreslår derfor et forsøg med en førerløs el-dreven bus på Aarhus Ø i stedet for en letbane. Det vil være et fantastisk sted at afprøve den idé, og det koster kun en brøkdel af en letbane,« siger Knud N. Mathiesen med henvisning til, at prisen på ca. 1,2 km letbanestrækning på Aarhus Ø er vurderet til ca. 100 mio. kr.

Også Venstres Gert Bjerregaard har markeret sig kritisk overfor mere letbane.

»Vi skal vente med at tage stilling til næste etape, indtil vi har set, om den første etape fungerer godt både drifts- og sikkerhedsmæssigt. Derudover skal vi også først se, hvor mange aarhusianere der vil bruge letbanen,« har V-ordføreren for nylig udtalt i JP Aarhus.

40 mio. kr. i tilskud

Dansk Folkeparti har netop fået svar på en stribe spørgsmål om letbanens etape 2 fra Aarhus Ø til Brabrand. Af svarene fra teknisk rådmand Kristian Würtz (S) fremgår det bl.a., at en indstilling om etape 2 vil lande på byrådets bord her i efteråret, og onsdag fik Aarhus Kommune lovning på de første 5 mio. kr. af i alt 40 mio. kr., som staten giver til en undersøgelse.

»Jeg vil snarest sende projektet til byrådet, så vi kan træffe beslutninger om, hvilke linjeføringer vi undersøger,« siger rådmanden i en pressemeddelelse.

Etape 2 vil efter planen omfatte en ny linje til Brabrand med en mulig ny station, en etape fra Lisbjerg til Hinnerup og en linje til Aarhus Ø.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her