*

Aarhus

Hovedgade på Aarhus Ø bliver smallere

Aarhus Kommune begynder i løbet af sommeren at indsnævre Bernhardt Jensens Boulevard. Folk kører for stærkt, lyder forklaringen fra Teknik og Miljø.

Under etableringen af Bernhardt Jensens Boulevard opstod der ofte farlige situationer for bløde trafikanter. Vejen stod færdig i marts, men nu lukkes en vejbane ned igen. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

En dårlig ide. Sådan beskriver Aarhus Kommune etableringen af to vognbaner på Bernhardt Jensens Boulevard på Aarhus Ø, der nu vælger at lukke ned for den ene vejbane.  

»Vi har fået rigtig mange henvendelser på, at folk kører for stærkt på strækningen. Vi har også været ude at  lave en trafiktælling, der viser, at 60 pct. af alle bilisterne kører langt over de tilladte 50 km/t på gaden. Det er et meget højt tal i forhold til, hvad vi ser andre steder i byen,« siger Gitte Frøkjær fra Center for Byens Anvendelse, der ligger under Teknik og Miljø.

Åbningen af Bernhardt Jensens Boulevard var ellers et kærkommet tiltag for områdets beboere. Det blev nemlig først tilladt at køre på gaden i marts i år, selvom det var over fem år siden, at de første beboere flyttede ind på Aarhus Ø.
Men så havde kommunen også besluttet sig for at forkæle de aarhusianske bilister med to vognbaner i hver retning, da der fortsat var meget byggeri i området.

»Vi har måske været lidt naive, da vi har troet, at folk ville køre pænt dernede. Vi lavede to vognbaner for at give mere plads til bilerne, da der er meget byggeri på Aarhus Ø,« siger Gitte Frøkjær.

Hun kan også fortælle, at kommunen alligevel havde tænkt sig at gøre vejen mindre, når letbanen engang vil komme på strækningen. Gitte Frøkjær kan dog ikke oplyse, hvornår det vil ske.

Var det ikke naturligt, at billsterne ville køre hurtigere, når de fik mere plads?
»Det kan man sige, men det er en byzone, og man må altså kun køre 50 kmt.«

Kunne man have gjort noget andet end at fjerne en vognbane?
»Der er mange af beboerne i området, der har efterspurgt vejbump, men vi har vendt det med vejmyndighederne, og konklusionen har været, at der kører for mange lastbiler på vejen. Lastbilernes opbremsning pga. vejbumpene vil komme til at larme for meget. Politiet er heller ikke specielt glade for, at der er to vognbaner, da det fordrer bilisterne til at køre hurtigere, da der er for gode oversigtsforhold.«

Teknik og Miljø vurderer, at det både er udefrakommende bilister og beboerne på Aarhus Ø, der ikke overholder hastighedsgrænsen.  

Indskrænkningen af vejen begynder i uge 28 og 29, og kommunen forventer, at områdets beboere kan blive lettere generet af arbejdet.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce
Biler
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her