*

Aarhus

Omstridt kunstværk i Aarhus er næsten væk

Den tyske kunstner Katharina Grosses værk omkring Mindeparken har vakt stor debat.

Katharina Grosse, som er kendt for sine kulørte, spraymalede værker, bruger akrylmaling til at dække al natur inden for rækkevidde. Her er området omkring Mindeparken ved at blive spraymalet i slutningen af maj. Foto: Ida Munch

Den røde farve var lige så markant som den debat, der blev sat i gang over hele landet på grund af den tyske kunstner Katharina Grosses kunstværk i og omkring Mindeparken i Aarhus.

Og mens meningerne fortsat er delte omkring projektet, der er en del af Aros-udstillingen »The Garden«, er selve kunstværket næsten helt forsvundet.

Aarhus sådan set: Modig mand i Mindeparkens sprøjteramte hjørne

Det skriver Århus Stiftstidende.

Omkring 5000 kvadratmeter græs, buske og træer var ellers blevet farvet med rød spraymaling op mod åbningen af udstillingen den 3. juni.

Nu vurderer Aros, at græsset i området er blevet slået - stik imod den oprindelige aftale.

»Det er vi vrede over,« siger museets presseansvarlige, Anne Riis, til Århus Stiftstidende.

Hos Byens Center for Anvendelse er man i øjeblikket ved at undersøge, hvad der præcist er sket med græsset i området.

»The Garden« har som mål at sætte fokus på menneskets sameksistens med og syn på naturen.

Efter offentliggørelsen af det røde værk, begyndte flere indbyggere i Aarhus samt Facebook-brugere at kritisere værket for at beskæmme naturen.

»Miljøsvineri« og »vandalisme« var to gennemgående ord, der klæbede sig fast til debatten.

Siden slog direktøren for Aros, Erlend G. Høyersten, fast, at malingen var vandbaseret akrylmaling og plastmaling, som angiveligt ikke er giftigt.

Kunstner maler Aarhus rød: »Det er kunstens fornemmeste opgave at få os til at reflektere. Det kan sådan set ikke gøres bedre«

»I disse dage, hvor det er kort vej mellem hjerte og tastatur, kan det også være nødvendig at tvinge tanken forbi hovedet. Vi lever i en tid, hvor usandheder hurtig bliver sandheder og, hvor påstande hurtig bliver forstået som fakta. At være kildekritisk bliver en dyd i en postfaktuel virkelighed. Derfor siger jeg nok en gang; nej, malingen er ikke giftig, nej, dette er ikke miljøsvineri. Græsset vil blive ved med at vokse, og myrerne lave sine kanaler i jorden i denne menneskeskabte natur, det vi kalder en park,« skrev han.

Katharina Grosse har ligeledes forklaret, at »et værk som dette ødelægger ikke naturen, det ødelægger folks illusioner om naturen«.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her