*

Aarhus

På toilettet med en skuespiller

Banebrydende forestilling på Aarhus Teater tager publikum rundt i teaterbygningens afkroge og ind til det inderste af skuespillernes psyke.

I stykket følger publikum en gruppe skuespillere fra prøvestart til premiere, fra sminkerummet gennem teatrets snørklede gange og hele vejen ind i skuespillernes mørkeste afkroge. Det er en forestilling bag scenen og Aarhus Teaters tredje bidrag til kulturhovedstadsåret 2017. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Vi står otte mennesker sammenklemt på et toilet på Aarhus Teater. Pludselig bliver døren revet op og ind stormer en ung kvinde. Hun smider vredt sin jakke og roder febrilsk i sin taske. Frem finder hun en graviditetstest, læser instruktionsfolderen og uden at ænse de fremmede mennesker omkring hende, smider hun bukserne og sætter sig på toilettet. To lange sekunder passerer, indtil lyden af en hård tissestråle fylder det lille toilet.

Aarhus Teater

”Premiere”

  • Aarhus Teater 24. maj-17. juni.
  • Spilletidspunkter: Mandag-fredag kl. 17. Lørdag kl. 13.
  • Varighed: 90 minutter.

Kvinden tager graviditetstesten ind under strålen, vasker hænder og venter på det skæbnesvangre resultat.

Den benhårde realisme har ramt Aarhus Teater med den nye forestilling ”Premiere”. Her bliver publikum ikke forskånet for facetterne i det virkelige liv og tvinges til at komme tæt på skuespillerne. Helt tæt på.

Seks handlingsforløb

»Det er altid fascinerende at komme tæt på et andet menneske, så man virkelig kan se, hvilke kampe et menneske kæmper inden sig selv. Det kan man gøre i film, men når det sker på en teaterscene, så er publikum mere distanceret. Derfor har jeg brudt væggen ned mellem publikum og skuespiller,« siger Sargun Oshana, instruktør af ”Premiere”.

Inden JP Aarhus’ udsendte var havnet på et toilet med otte fremmede og en tissende skuespillerinde, var vi og resten af publikum blevet modtaget af såkaldte forestillingsguider i teatrets foyer og derefter delt op i hold på otte mennesker.

»Jeg skal være jeres guide i dag, og I skal følge med mig i rask tempo. I skal ikke være bange for at gå i vejen for skuespillerne, da det er jer, der er fluen på væggen,« oplyste guiden, inden forestillingen begyndte.

Vandreforestillingen ”Premiere” fører bl.a. tilskuerne ind på et toilet, hvor en af de medvirkende er i færd med at foretage en graviditetstest. Foto: Mikkel Berg Pedersen

I ”Premiere” kommer publikum på en af seks forskellige ruter rundt i krogene på Aarhus Teater. Hver rute er et unikt handlingsforløb, der følger en skuespillers kamp for at blive klar til premieren på teaterstykket ”Hvem er bange for Viginia Woolf?”.

»”Premiere” er en vandringsforestilling, så man går rundt med skuespillerne på teatret. Publikum kommer med, når frustrationerne brænder på til prøverne eller med ned i sminken, når skrøbeligheden er størst ,« siger Sargun Oshana.

Instruktøren leger med dokumentargenren, og ”Premiere” er en pseudodokumentar, fordi skuespillerne spiller en anden version af sig selv. Derfor har de også beholdt deres rigtige navne i stykket.

»Det, der er essensen af denne forestilling, er at fortælle om de masker, som vi alle bærer rundt på, når vi går på arbejde eller i vores sociale liv. Det er universelt for alle mennesker. Skuespillere lever jo af at tage en maske på. Derfor bliver det endnu mere interessant at undersøge, hvad der sker, når skuespilleren sidder alene i sit omklædningsrum, og skrøbeligheden kommer frem,« siger Sargun Oshana.

Inspireret af film

Vi har alle forestillinger om, hvad der foregår bag tæppet på et stort teater. Litteraturen, film og ja… teateret har ofte fremhævet teatret som et nærmest mytisk sted, hvor ambitioner bliver indfriet, og drømme bliver knust.

Vi bliver nødt til at bringe noget brutalitet og realitet ind i teatret.
Sargun Oshana, instruktør

Den oscarvindende film ”Birdman” fra 2014 zoomede bl.a ind på menneskets natur og psyke igennem et teater på Broadway. Den amerikanske film har været en inspiration for Sargun Oshana i skabelsen af ”Premiere”.

»Jeg viste skuespillerne forskellige klip fra ”Birdman”, da produktionen var i sin spæde start. I filmen glider kameraet rundt i en lang scene gennem hele filmen. Det har jeg også prøvet at ramme her, hvor publikum er kameraet. De skal svæve gennem teateret som spøgelser, der observerer,« siger instruktøren.

Væk med illusionen

Sargun Oshana mener, at det konventionelle teater tilbyder en illusion, hvor der er en uskreven kontrakt mellem skuespillerne og publikum, hvor begge parter er enige om, at det der sker på scenen, er noget vi leger eller forestiller os. Den konsensus vil ”Premiere” gøre op med. Publikum skal mærke ægtheden i stykket.

Derfor kommer publikum helt med ind i det inderste, når skuespillerne går på toilettet, i bad eller skal til at have sex med en kollega. Umiddelbart kunne det virke som en kontroversiel gimmick for de uindviede, men der er en grund til de eksplicitte scener, mener instruktøren.

»Teatret har naturligt altid handlet om iscenesættelse, men i dag er samfundet selv blevet et sted for iscenesættelse, det ser man f.eks. med de sociale medier. Vi bliver derfor nødt til at bringe noget brutalitet og realitet ind i teatret, så vi fortsat kan tilbyde en ny forståelse og tolkning af den verden, vi lever i. Det gør vi ved at skabe en bund realistisk illusion, som vi gør med dette stykke,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Bekymring for forurenet drikkevand hviler på et forkert grundlag

Niels Peter Nørring, områdedirektør i Landbrug & Fødevarer
Richard Thomsen og John Graversgaard fra Gruppen Rent Drikkevand i Beder-Malling anslår den forsonlige tone over for landbruget i deres indlæg i JP Aarhus 19/6 om den såkaldte Beder-sag.

Debat: Børnefamilier lider under boligbyggeri i midtbyen

Sara Stegger Ledaal , cand.pæd. i pædagogisk antropologi Valdemarsgade 20 nr. 310, Aarhus C
Hvorfor tillader Aarhus Kommune byggeri i midtbyen, hvor vi i forvejen bor klos op ad hinanden?

Debat: Malingen i Mindeparken og ødelæggelse af naturen

Peter Bisgaard, civ.ing. Hornslet
Mon ikke malingen i Mindeparken skulle minde om den nutidige ødelæggelse af naturen, som mange mener, at specielt landbruget er årsag til.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her