*

Aarhus

Altid mindst 1.500 ledige p-pladser midt i Aarhus

Aarhus Kommune har beregnet, at der selv på spidsbelastede tidspunkter som i weekender op til jul er masser af parkeringsmuligheder i Aarhus.

Aarhus midtby har efterhånden så mange betalings p-anlæg, at der selv i weekender op til jul og på store handelsdage altid er mindst 1.500 ledige pladser. Det viser en optælling, som Aarhus Kommune har foretaget.

»Det kræver naturligvis en betalingsvillighed, fordi man skal bruge vores og de store private parkeringsanlæg,« understreger civilingeniør Steffen Arnbo Nielsen, der overvåger parkeringsdata i Aarhus Kommune.

»Mit gæt er, at de, som oplever, at det er svært at finde en p-plads, leder efter en gadeparkeringsplads i kanten af vores betalingsområde, hvor der er tidsbegrænsning, eller kører til Salling og Magasin eller et af de andre parkeringsanlæg helt inde i hjertet af Aarhus,« siger han.

Antallet af offentligt tilgængelige parkeringspladser i midtbyen er fra udgangen af 2013 til februar 2017 vokset fra 18.921 til 21.216.

»Dataene viser, at der, efter at Dokk1 og Navitas er åbnet, er rigtig god kapacitet. Der er tid at spare, hvis man kører direkte til dem i stedet for de velkendte anlæg helt inde i city,« siger Steffen Arnbo Nielsen.

Mere information

Teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz (S) ønsker at nedbringe den parkeringssøgende trafik, og han har derfor bedt forvaltningen om at finde måder at oplyse aarhusianere og byens gæster om, hvor de ledige p-pladser findes – f.eks. på en app eller elektroniske tavler.

»Vi samler data ind, så vi kan hjælpe bilisterne med at finde frem til de steder i byen, hvor der er ledige p-pladser. Der er i forvejen elektroniske tavler ved indkørslen til midtbyen mange steder, men vi kan blive endnu bedre til at vejlede, så alle vi, der er bilister, kan køre direkte til en ledig p-plads,« siger rådmanden.

Venstres Henrik Arens forstår ikke rådmandens tilfredshed, for rigtig mange borgere har problemer med at finde p-pladser til deres biler.

»Alle de ledige pladser er nede på Navitas og Dokk1, men det hjælper ikke os, der bor på Trøjborg, Harald Jensens Plads eller Frederiksbjerg. Ingen gider bruge en lille time hver dag på at komme frem og tilbage til deres bil,« mener Henrik Arens, som også synes, at faciliteterne er skævt fordelt.

»Det er kun den nederste del af city, der bliver serviceret. Der er stadig et driftigt erhvervsliv på Trøjborg, Jægergårdsgade og andre steder, hvor parkeringsmulighederne er alt for ringe,« siger han.

Rådmand Kristian Würtz erkender, at der er kvarterer, hvor beboere kan have svært ved at finde en kantstensparkering.

»Det er mit håb, at vi med den parkeringsplan for midtbyen, som jeg har foreslået, vil kunne opføre nye underjordiske p-huse, som vil kunne gøre det lettere for især beboere at finde en p-plads på f.eks. Frederiksbjerg,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Et opråb fra en pårørende

Jesper van der Schaft, pårørende til psykisk syg, Haslevej 20, 1.-6, Åbyhøj
Sig nej til, at psykisk syge kan miste deres bolig under indlæggelse på en af de nye 150 pladser i behandlingspsykiatrien.

Debat: Det magiske halve sekund

Pelle Harris Krog, lægestuderende, frivillig v. Læger uden Grænsers landsindsamling, Vesterbrogade 31, 2. th., Aarhus C
Når Læger uden Grænser går på gaden den 28. maj for at samle ind til nødstedte mennesker verden over, går flere af Aarhus’ borgere med.

Debat: ”Rethink” højhuset ved Systematic

Tommy Jervidal, P.P. Ørumsgade 5, Aarhus C
Den 10. maj havde byrådet 1. behandling af Olav de Lindes 15-etagers højhusprojekt på Søren Frichs Vej ved Systematic.
Restauranter

En bid af Italien

Anmeldelse: Restaurant Passione er et autentisk, italiensk spisested, som trods skønhedsfejl efterlader et sympatisk indtryk.

Mæt i en fart

Hos Dalle Valle kommer man først og fremmest for at blive mæt i en fart for et beskedent beløb, ikke for at få en gastronomisk oplevelse.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her