*

Aarhus

Altid mindst 1.500 ledige p-pladser midt i Aarhus

Aarhus Kommune har beregnet, at der selv på spidsbelastede tidspunkter som i weekender op til jul er masser af parkeringsmuligheder i Aarhus.

Aarhus midtby har efterhånden så mange betalings p-anlæg, at der selv i weekender op til jul og på store handelsdage altid er mindst 1.500 ledige pladser. Det viser en optælling, som Aarhus Kommune har foretaget.

»Det kræver naturligvis en betalingsvillighed, fordi man skal bruge vores og de store private parkeringsanlæg,« understreger civilingeniør Steffen Arnbo Nielsen, der overvåger parkeringsdata i Aarhus Kommune.

»Mit gæt er, at de, som oplever, at det er svært at finde en p-plads, leder efter en gadeparkeringsplads i kanten af vores betalingsområde, hvor der er tidsbegrænsning, eller kører til Salling og Magasin eller et af de andre parkeringsanlæg helt inde i hjertet af Aarhus,« siger han.

Antallet af offentligt tilgængelige parkeringspladser i midtbyen er fra udgangen af 2013 til februar 2017 vokset fra 18.921 til 21.216.

»Dataene viser, at der, efter at Dokk1 og Navitas er åbnet, er rigtig god kapacitet. Der er tid at spare, hvis man kører direkte til dem i stedet for de velkendte anlæg helt inde i city,« siger Steffen Arnbo Nielsen.

Mere information

Teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz (S) ønsker at nedbringe den parkeringssøgende trafik, og han har derfor bedt forvaltningen om at finde måder at oplyse aarhusianere og byens gæster om, hvor de ledige p-pladser findes – f.eks. på en app eller elektroniske tavler.

»Vi samler data ind, så vi kan hjælpe bilisterne med at finde frem til de steder i byen, hvor der er ledige p-pladser. Der er i forvejen elektroniske tavler ved indkørslen til midtbyen mange steder, men vi kan blive endnu bedre til at vejlede, så alle vi, der er bilister, kan køre direkte til en ledig p-plads,« siger rådmanden.

Venstres Henrik Arens forstår ikke rådmandens tilfredshed, for rigtig mange borgere har problemer med at finde p-pladser til deres biler.

»Alle de ledige pladser er nede på Navitas og Dokk1, men det hjælper ikke os, der bor på Trøjborg, Harald Jensens Plads eller Frederiksbjerg. Ingen gider bruge en lille time hver dag på at komme frem og tilbage til deres bil,« mener Henrik Arens, som også synes, at faciliteterne er skævt fordelt.

»Det er kun den nederste del af city, der bliver serviceret. Der er stadig et driftigt erhvervsliv på Trøjborg, Jægergårdsgade og andre steder, hvor parkeringsmulighederne er alt for ringe,« siger han.

Rådmand Kristian Würtz erkender, at der er kvarterer, hvor beboere kan have svært ved at finde en kantstensparkering.

»Det er mit håb, at vi med den parkeringsplan for midtbyen, som jeg har foreslået, vil kunne opføre nye underjordiske p-huse, som vil kunne gøre det lettere for især beboere at finde en p-plads på f.eks. Frederiksbjerg,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Opråb til byrådet – letbanen er allerede forældet

Daniel Pedersson, by- og regionsrådskandidat (DF), Skejbyvej, Risskov
Byrådet holder sig selv for nar, når det stædigt forsvarer dets oprindelige beslutning. For master og køreledninger er en forældet teknologi.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her