*

Aarhus

Store dele af banegården ligger i vejen for ny jernbane

Aarhus Banegaard er ikke indrettet til de elektrificerede toge, der skal indføres. Nyt forslag indebærer bl.a. at Bruuns bro bliver revet ned.

I forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, står Aarhus H foran store forandringer. Arkivfoto: Søren Østerlund

Fremover skal togene i Aarhus Banegård kun køre på elektricitet og vil forkorte rejsetiden markant på de lange strækninger. Men banegården er ikke indrettet til de elektrificerede toge, og derfor står vandrehallen i Aarhus Banegård, Bruuns bro og arkaden til at blive revet ned i forbindelse med togfornyelsen, oplyser Århus Stiftstidende.

I en redegørelse om projektet skriver Banedanmark, at »kapaciteten på Aarhus H er i dag opbrugt, og vil ikke håndtere en væsentligt øget trafik.«

Det betyder bl.a. at der i banegården ikke er plads til både toge og køreledninger, men at der derfor skal ændres markant i hele banegården. Selvom Aarhus Banegård er en bevaringsværdig bygning, er det ifølge Banedanmark det udvendige udtryk, og dermed ikke f.eks. vandrehallen, der tages hensyn til.

Flyt banegården: Mange fordele ved at flytte banegården til Aarhus V

Elektrificeringen af jernbanen betyder bl.a. at rejsetiden mellem Aarhus og Odense bliver nedsat til en time. Det er planen, at det vil være muligt at køre med det nye el-materiel mellem Fredericia og Aarhus H fra køreplanen 2025.

Ifølge Banedanmarks planer, skal forslaget sendes til politisk beslutning i 2017.

Trafik: Jernbane langs E45

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lægedækning skal have topprioritet

Henrik Nedergaard, administrerende direktør, Diabetesforeningen
Region Midtjylland er på en skæv kurs i forhold til at styrke den almene lægepraksis. Konsekvenserne kan blive alvorlige.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her