*

Aarhus

11.000 har prikket til kommunen gennem app

Aarhus Kommune har på et år fået omkring 11.000 henvendelser om problemer i bybilledet via appen Borgertip.

Appen Aarhus Borgertip har vist sig at være langt mere populær end forventet. Foto: Pr

Hver dag tikker omkring 30 henvendelser ind hos Aarhus Kommune fra borgere, der har set huller i vejene, defekte lyskryds og andre lignende problemer i det offentlige rum. Det sker gennem appen Aarhus Borgertip, der har vist sig at være langt mere populær end forventet, oplyser appens leverandør, firmaet LE34 i en pressemeddelelse.

Kommunen havde ved indførslen af appen i april 2016 kun forventet 3.000 henvendelser, men på et år er der kommet i alt 11.000 meddelelser fra borgere via appen. Det svarer til omkring 30 henvendelser om dagen.

Appen fungerer ved at borgerne beskriver problemet, tager et billede og markerer problemet på et kort. Det bliver sendt direkte til Center for Byens Anvendelse, der herefter skal behandle sagen. Borgeren kan via appen holde øje med, hvordan det går med sagens forløb.

JP Aarhus mener: Troen på Borgertip via app som mirakelkur

»Der har været et behov for at komme tættere på borgeren. En stor del af henvendelserne kan vi tage hånd om med det samme, og fordi vi nemt kan dirigere de forskellige tips hen til de rigtige mennesker, oplever borgerne hurtigt en positiv effekt,« siger Helle Holm Vinther, driftsingeniør i Aarhus Kommune.

Firmaet LE34 peger på, at populariteten bl.a. kan skyldes, at det for borgeren er nemmere og mere bekvemt at indsende tips via en app, i stedet for f.eks. at skulle ringe ind til kommunen.

Nyt tiltag skal gøre Aarhus renere og sikrere

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lægedækning skal have topprioritet

Henrik Nedergaard, administrerende direktør, Diabetesforeningen
Region Midtjylland er på en skæv kurs i forhold til at styrke den almene lægepraksis. Konsekvenserne kan blive alvorlige.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her