*

Aarhus

Penge er ikke alt for byens nye bankdirektør

Poul Nielsen skal vænne Danske Bank til erhvervskunder, der tænker anderledes.

Danske Banks erhvervsdirektør i Østjylland, Poul Nielsen (i midten med slips), sætter pris på de mange netværk i Aarhus, der gør det nemt at komme i dialog med andre virksomheder, kommunen, institutioner, og også kulturlivet. Danske Bank er involveret i Aarhus 2017 og derfor var Poul Nielsen for en uge siden til konference om de aftryk, som man håber, at kulturhovedstadsprojektet sætter i regionen. Foto: Tor Birk Trads

Når Poul Nielsen sejler på Aarhusbugten i sin 18-fods katamaran, føler han sig fri.

Blå bog

Poul Nielsen

  • 47 år. Områdedirektør i Danske Bank fra udgangen af januar 2017.
  • HD fra Aarhus Universitet i 1994.
  • Tidligere erhvervskundedirektør i Finanscenter Østjylland og har rådgivet østjyske virksomheder siden 1995.
  • Har været en del af Danske Banks talentprogram.
  • Medlem af ledelsen for Business Banking Denmark, Danske Bank, 2015-2017.
  • Medlem af bestyrelsen for Erhvervsakademi Aarhus.
  • Gift med Lotte, der er sygeplejerske.
  • Har tre børn på 12, 17 og 20 år.

Der kan han kun tænke på én ting – konsekvenserne af sin næste handling. Én fejl kan i næste øjeblik betyde kæntring.

Når Poul Nielsen er på vandet, er det ikke en familietur. Det handler om at overvinde bølger, vind og konkurrenter. Havet giver ham et kick og det overskud, som han har brug for som erhvervsdirektør i Danske Bank.

Mens der er action i fritiden, virker arbejdslivet på overfladen mere stille, afbalanceret og velovervejet.

Uanset sit ærinde i Danske Banks gamle bygning på Åboulevarden i Aarhus, føler man sig som manden med hatten i hånden, når man bevæger sig op ad stentrappen til den massive dør i rødstensbygningen tegnet af arkitekterne Eggert Achen og Thorkel Møller til Ny Jydske Kjøbstad-Creditforening og som siden 1912 har rummet både godkendelser og afslag på drømme. Den økonomiske virkelighed har ramt mange i dette hus.

Med et fast håndtryk byder Danske Banks nye områdedirektør Poul Nielsen velkommen inden en trang elevator fører op under taget, hvor erhvervsdirektøren har sit repræsentationskontor. I hvert fald et par år endnu. Danske Bank samler en stor del af aktiviteterne i byen, når et nyt hovedsæde står klar på hjørnet af Spanien og Jægergårdsgade.

Det handler om mennesker

Der er måske et stykke vej fra actionsport på vandet til på overfladen tørre bankforretninger på Åboulevarden. Men for Poul Nielsen er bankforretning mere end renter, ind- og udlån, konti og kvartalsoversigter.

»Bank handler i bund og grund om mennesker. Det er mennesker, der skal finde sammen og skabe noget. Så kan det godt være, at vi låner nogle penge ud, men det er jo mere et redskab, som vi stiller til rådighed for at hjælpe virksomheder med at vokse,« forklarer han.

Netop det med at føre mennesker sammen er en af årsagerne til, at Poul Nielsen efter et par år i Danske Bank i København, hvor han bl.a. arbejdede med bankens indsats for at leve op til internationale myndighedskrav, vendte tilbage til Aarhus. Hans forgænger, Allan Aagaard, forlod banken for at blive direktør for Aarhus Teater.

»Det kan godt være, at det lyder provinsielt, men Aarhus er til at overskue. Hvis du gør en indsats, har du mulighed for at komme i kontakt med rigtig mange mennesker, føre folk sammen og få ting til at ske. Det var noget andet i København,« konstaterer den 47-årige bankdirektør.

Poul Nielsen peger på, at væksten gør Østjylland til et spændende område at være i for en bankmand. Der er gang i erhvervslivet og byggekranerne. Byen rummer landets største universitet. Og nå ja – familien, der blev boende hjemme i Risskov, mens Poul Nielsen arbejdede i København, trak naturligvis også.

I sagens natur lever Danske Bank af at stille penge til rådighed og yde rådgivning til virksomheder, der f.eks. ønsker at etablere sig i udlandet. Men Poul Nielsen ser bankens rolle som større end det. Det handler også om at føre mennesker sammen, hvis deres forretninger kan have gavn af hinanden.

Man hjælper hinanden

En kunde kan stå med en udfordring, som en anden virksomhed har løst. Hvorfor ikke skabe et rum til at trække på hinandens erfaringer, lyder filosofien bag netværkstankegangen, der ikke begrænser sig til kontakt mellem erhvervsfolk.

Også kommunen er synlig, mener Poul Nielsen.

Bank handler i bund og grund om mennesker. Det er mennesker, der skal finde sammen og skabe noget.
Poul Nielsen, områdedirektør, Danske Bank

»Vi har en mulighed for at være i dialog med hele den offentlige sektor, fordi man kommer til at kende folk. Kommunen kan f.eks. spørge os om, hvad vi oplever af udfordringer i mødet med dem, og vi har dermed en vej til at aflevere vores synspunkter. Der kan være byggesager, der ikke altid kører snorlige, men vi ved, at kommunen gør en stor indsats for at gøre tingene bedre,« siger han.

Danske Bank samarbejder med nogle af områdets største virksomheder. Det er bankforretninger med traditionelle kunder, hvor spillereglerne er kendte.

Anderledes forholder det sig med de iværksættere, der popper op i byen. De har brug for banken, men på en anden måde, og de tænker anderledes, end banken er vant til.

»De, der bliver færdige med deres uddannelse i dag, begyndte at læse, da vi til en vis grad var kommet ud af finanskrisen. De har en helt anden tankegang,« konstaterer Poul Nielsen.

Flere af de nye virksomheder har en såkaldt skalerbar forretningsmodel, der, når de når et vist niveau i deres omsætning, kan vokse markant, uden det betyder, at de skal ansætte et tilsvarende antal medarbejdere. Det skaber vækst.

»Mange af de virksomheder, der starter i dag, tænker ikke Jylland eller København. De tænker internationalt og digitalt fra begyndelsen,« forklarer Poul Nielsen.

Hvordan er mødet mellem dem og en traditionel institution som Danske Bank?

»Den kan godt være udfordret nogle gange. Vi skal være gode til at sætte os i deres sted og se virksomhederne på en anden måde. Tænker vi traditionelt, kan vi komme i en situation, hvor vi låner penge ud til en virksomhed med underskud og måske negativ egenkapital, som vi så skal nedskrive på dagen efter.«

For bedre at kunne forstå, hvordan man laver bankforretninger med iværksættere, har Danske Bank flere gange sendt et par folk til det amerikanske iværksættermiljø i Silicon Valley.

2017 er stort. 2018 bliver større.

Bankens egne begreber og måder at gøre tingene på skal til servicetjek.

»Vi skal finde bindeleddet mellem, hvornår det er, vi kommer med finansiering, og hvornår vi skal være med til at skabe kontakt med andre i en virksomheds vækstfase, hvor der ligger en stor risiko, men hvor der også er stort potentiale. Måske er det ikke os, der har den primære rolle, men hvis vi kan være med til at stille et netværk og en it-platform til rådighed, der kan få virksomhederne til at vokse, så synes jeg, det er en succes,« siger Poul Nielsen.

Hvad motiverer dig?

»At komme ud og møde nogle af de virksomheder, som skaber arbejdspladser og indtjening, så vi kan bevare den velfærd, vi er så glade for. Det motiverer mig at være med til at skubbe til nogle grænser for, hvad vi egentlig kan som bank, og hvordan vi tænker.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Opråb til byrådet – letbanen er allerede forældet

Daniel Pedersson, by- og regionsrådskandidat (DF), Skejbyvej, Risskov
Byrådet holder sig selv for nar, når det stædigt forsvarer dets oprindelige beslutning. For master og køreledninger er en forældet teknologi.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her