*

Kommunalvalg Aarhus
Aarhus

Politisk bekymring for inklusion i folkeskolen

EL vil finde flere penge, S er bekymret, og V vil høste erfaringer fra nye måder at tilrettelægge undervisningen på, efter et højt antal lærere har problematiseret inklusionen i den aarhusianske folkeskole.

For inklusionens skyld skal skoleklasserne i Aarhus have flere timer med to lærere på én gang, mener Århus Lærerforening, efter at 85 pct. af lærerne i en undersøgelse gav udtryk for, at de havde elever, der ikke fik den særlige støtte, der er behov for.

Formanden for kommunens børne- og ungeudvalg, Maria Sloth (EL), kalder andelen »ubehagelig høj« og mener, at der er penge at hente til området.

»Det bliver en ekstraudgift, men vi må bide i det sure æble og finde nogle penge. Kommunens regnskab vil formentlig vise, at der er penge til overs i budgettet for 2016, men det er formentlig ikke nok,« siger Maria Sloth, der også vil finde flere penge til inklusionsindsatsen under de kommende budgetforhandlinger.

Formand vil have flere lærere i klassen

Også næstformand i udvalget, Peder Udengaard (S), er bekymret over undersøgelsens resultater. Undersøgelsen er foretaget af Århus Lærerforening blandt 691 lærere, og 87 pct. svarede, at en to-lærerordning bedre kan understøtte muligheden for at inklusionsopgaven lykkes.

Samme budskab kommer fra Aarhus’ skolelederforening. Formand Lisbeth Schmidt Andersen mener dog, at der mangler økonomi til skoleområdet, og at det er politikernes ansvar at finde pengene.

»Alle velfærdsområder er under pres, og der er kamp om ressourcerne. Dette mærker vi også i folkeskolen. Hvis vi skal lykkes som samfund, skal vi også turde at investere i vores børn, og det er en politisk prioritering,« siger hun.

I torsdagens JP Aarhus udtalte formanden for Århus Lærerforening, Jesper Skorstensgaard, at skolerne med fordel kunne konvertere den understøttende undervisning til timer med to lærere i klassen.

Lærere: Vi svigter inklusionsbørn

Rådmand for Børn og Unge, Bünyamin Simsek (V), anerkender lærernes bekymringer, men mener ikke, at man på baggrund af undersøgelsen kan konkludere, at inklusionen er slået fejl. Han vil nu tage initiativ til en dialog med lærerforeningen, skolelederforeningen og andre samarbejdspartnere som Bupl om, hvad der kan gøres for at forbedre indsatsen.

»På flere skoler er vi allerede i gang med at afprøve nye måder at tilrettelægge undervisningen på, bl.a. med to-lærerordningen. Der er vigtigt at høste erfaringerne og blive klogere på, hvordan metoderne virker. Så to-lærerordning er et godt redskab, men det kræver også en vis økonomi,« siger han og understreger, at han i tidligere budgetforlig har kæmpet for, at skoleområdet skulle gå fri fra kommunens effektiviseringskrav på 1 pct. årligt.

»Det lykkedes i budgetforliget for 2016 men ikke 2017. Når jeg rejser spørgsmålet om flere penge til skoleområdet hos mine politiske kollegaer, må jeg konkludere, at det prioriterer flertallet ikke,« siger Bünyamin Simsek.

Debat: Inklusion kommer ikke af sig selv

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
Debat: Aarhus skaber ny indsigt i projekter
Bünyamin Simsek (V), rådmand, Børn og Unge i Aarhus | Marianne Gilbert Nielsen, fmd., BUPL Århus | Jesper Skorstengaard, fmd., Århus Lærerforening | Jack Hougaard Kristensen, sektorformand, Foa
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rigtig integration er vigtig

Michael Jensen (V), byrådskandidat i Favrskov Vinterslevvej 7, Hadsten

Debat: Dokk1 bør være et fyrtårn for fremtidens biblioteker

Steen Bording Andersen (S), formand for Danmarks Biblioteksforening og Kulturudvalgsformand i Aarhus Kommune
Børn og unges lystlæsning er for nedadgående. Det går ud over evnen til at skrive og læse kritisk, hvilket svækker den demokratiske samtale.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her