*

Aarhus

Delebiler rykker ind i Aarhus Ø

Beboerne i Pakhusene får gratis kørsel i to elbiler, som til juni kan benyttes af alle.

Den 1. april får to delebiler plads ved Pakhusene i Aarhus Ø. De er i de første måneder forbeholdt beboerne i Pakhusene. Foto: Tadaa

Værsgo, her er seks timers og 100 km gratis kørsel i to nye elbiler, der får base lige uden for døren.

Det var indflyttergaven, som folkene bag Pakhusene i Aarhus Ø uddelte torsdag aften, da der var generalforsamling for beboerne i Pakhusenes boligdel.

De 80 lejligheder i det 6.000 kvm store boligbyggeri får således mulighed for at teste de to nye elbiler fra den 1. april og frem til den 1. juni. Herefter bliver der adgang for alle med medlemskab af delebilsordningen Tadaa!, som fonden Insero Horsens står bag.

Det fortæller byudvikler Rune Kilden, der sammen med Domis Udvikling står bag Pakhusene, som også omfatter en erhvervsbygning, hvor bl.a. Søstrene Grene, Bank Nordik og Interlex Advokater er flyttet ind. I Pakhusene er fællesskaber og deleøkonomi allerede tænkt ind bl.a. i forbindelse med fitness- og saunafaciliteter, mødelokaler, kantine og den fælles tagterrasse, og Rune Kilden har store forventninger til, at der bliver taget godt imod elbilerne i den toårige testperiode.

Søstrene Grene flytter hovedsæde til Aarhus Ø

»Hvis det bliver en succes, håber jeg, at vi om et par år kan sige, at det her var det første projekt, der udløste en dominoeffekt. Og at det, når man er Aarhus Ø-boer, er en helt naturlig ting, at bruge bilerne herude,« siger byudvikleren, som oplever, at der bliver solgt færre parkeringstilladelser i forhold til, da folk flyttede ind i Lighthousebyggeriet, men at folk uden bil kan have et kørselsbehov i ny og næ.

Han sammenligner afprøvningen af elbilerne med Strandbaren, som viste sig at være en succes og således udviklede sig til det kommende havnebad.

»Hvis det her tiltag virker, bliver elbiler en helt naturlig ting at tænke ind for os som byudviklere,« konstaterer Rune Kilden, som vurderer, at der således kan være basis for omkring 15-18 delebiler i forbindelse med Aarhus Ø-projekterne.

Aarhus Ø er et oplagt sted

Ud over den gratis prøveperiode, der koster i størrelsesordenen 20.000 kr., har Pakhusene investeret ca. 100.000 kr. til at etablere kabler og skilte til de to elbilers p-pladser, som Tadaa! lejer af Pakhusene. Lejeprisen ønsker Tadaa! ikke at oplyse.

Byudvikleren hæfter sig ved, at ”brændstoffet” til bilerne kommer fra solceller på taget af Pakhusene.

Netop det miljømæssige perspektiv i elbilerne fremhæver Signe Hollensen, marketing- og eventmanager hos Tadaa!, som sammen med Aarhus Kommune har en ambition om at fortrænge 1.000 fossile biler inden 2017. Set med hendes briller er samarbejdet med Pakhusene oplagt.

»Når vi rigtig gerne vil lave en aftale med Pakhusene, er det, fordi de har lagt et deleøkonomisk perspektiv ind fra starten af. Vi tænker, at det er et sted, hvor folk gerne vil bruge delebiler, og Aarhus Ø er et oplagt sted, fordi parkering her er vanskelig, og det er smart, at ikke alle skal have en p-plads.«

Interlex Advokater flytter til Aarhus Ø

Medlemmer af Tadaa! kan booke en bil via en app og hente bilen på dens faste parkeringsplads, som den skal returneres til efter brug.

Det billigste medlemskab af Tadaa! koster 99 kr. for to timers brug hver måned samt 2,68 kr. pr. kørt kilometer, mens den dyreste månedspris er 799 kr. for 48 timer samt de 2,68 kr. pr. kørt kilometer.

Boligforening vil have flere

Tadaa! har pr. 1. april 18 biler i Aarhus. De 11 af dem holder i Boligkontoret Århus’ afdelinger i Skæring, Hinnerup, Charlottehøj, Kongsvang, Christiansbjerg og Vorrevangen, fortæller direktør Morten Homann, som har så gode erfaringer med elbilerne, at flere er på vej i boligforeningens nybyggerier, bl.a. i Knudrisgade og på Katrinebjerg.

»Der bliver mindre trængsel på parkeringspladserne, og vi bidrager til den grønne omstilling. Desuden giver delebilerne et ekstra omdrejningspunkt for fællesskabet i boligområderne,« siger Morten Homann.

Han tilføjer, at mange beboere afskaffer bilen, og at delebilerne giver beboere uden bil nye muligheder for mobilitet – særligt uden for den tætte by.

Letsgo vil gerne udvide

Non-profit organisationen Letsgo har i dag 15 delebiler i Aarhus, og ifølge Christian Rohmann, der er ansvarlig for salg- og markering, udvider Letsgo gerne med flere bl.a. i Aarhus Ø og Nørre Stenbro Kvarteret. Men det kræver, at Aarhus Kommune stiller parkeringspladser til rådighed.

»Vi har store ønsker om at udvide i Aarhus, men systemet kører bare trægt,« siger Christian Rohmann og tilføjer, at Letsgo har dokumentation for, at hver gang, der kommer en delebil, fjerner den seks biler fra vejene.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad de psykisk syge komme til orde via en fælles konference

Jesper van der Schaft, psykisk syg, Haslevej 20, 1.-6, Åbyhøj
Jeg har en drøm om, at psykisk syge, psykiatriorganisationer og faggrupper/fagforeninger, som arbejder i psykiatrien, skal tale og lytte sammen i en fælles konference.

Debat: Lærerugt fra ”tvangsklassen”

Allan Tarp, matematikinstruktør ved MATHeCADEMY.net
Den nye folkeskolelov giver mulighed for at indføre en undervisningsform efter nordamerikansk model, der vil betyde bedre trivsel blandt elever og lærere.
Restauranter

Tilbage til traktørtiden

Efter en lidt turbulent og usikker tilværelse har Ludvigslyst manifesteret sig som et traditionelt traktørsted nær Julsø ved Silkeborg.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her