*

Aarhus

Godt for miljøet og ørerne

De nye letbanetog kører på el og larmer kun det halve af de nuværende dieseltog på nærbanerne mellem Odder og Grenaa.

Letbanens 26 eltog kommer til at erstatte et stort antal dieseldrevne busser og tog – og forhåbentlig en masse biler – og skal derfor blive en gevinst for miljøet og aarhusianerne.

Og jo større en del af elproduktionen i Østjylland, der kommer fra bæredygtige energikilder som vindkraft, des mere miljøvenlig bliver letbanen.

De 26 toge kommer ifølge den nuværende togplan til at køre i alt 3,1 mio. km om året. Det giver et elforbrug på ca. 14.000 MWh (Megawatt-timer) om året – svarende til elforbruget i 2.000 parcelhuse.

Miljøvenlig strøm

Noget strøm vil komme fra vindenergi, resten vil komme fra elkraftværker som Studstrup-værket. Her er man i øjeblikket i færd med at omstille produktionen til øget brug af biomasse, som vil reducere værkets CO2-udslip med op til 90 pct.

Det giver letbanen et meget lavt CO2-udslip sammenlignet med de biler, busser og dieseldrevne tog, som det afløser.

Letbanetogene kommer også til at støje mindre end de dieseltog, der i dag kører på Aarhus Nærbane.

Letbane- direktør: »Vi har købt en Audi«

Støjen reduceres

Aarhus Letbane I/S forventer en støjreduktion på 12 dB ved normal kørsel og 6 dB ved start og acceleration. En reduktion på 12 dB betyder en halvering af støjen.

Støjen fra letbanen vil kommer til at ligge på et niveau mellem 40 og 50 dB ved boliger langs letbanen. Det svarer til lyden af en almindelig samtale og er under Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi, der er 64 dB ved beboelser og 69 dB ved kontorer.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Umodent

Bente Nielsen, cand.phil., Brabrand
Angående læserbrev fra Clara Kjeldberg Mathiasen (JP Arrhus 17/5).

Islam og danske værdier: Der forskel på tørklæder

Olivia Olsen, Bakkeskoven 115, Skanderborg
Islam er en totalitær politisk ideologi, som ikke giver plads til demokrati.

Debat: Classic Race – et flagskib for klimakommune Aarhus?

Tine Andersen, chefkonsulent, Beder
Aarhus Kommune har lanceret en ambitiøs klimaplan, men alligevel giver man tilladelse til voldsomme udledninger af CO2uden andet formål end underholdning for en lille gruppe racernørder.
Restauranter

Tag selv vinen med

Vi koncentrerer os om maden, så sørger gæsterne for vinen, siger Le Basilic i Aarhus. Maden kunne nu godt trænge til mere opmærksomhed.

En bid af Italien

Anmeldelse: Restaurant Passione er et autentisk, italiensk spisested, som trods skønhedsfejl efterlader et sympatisk indtryk.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her