*

Aarhus

I 2017 kommer der grønne busser til Aarhus

Aarhus Sporveje vil i 2017 teste elbusser på 5A's rute mellem Marienlund og Tangkrogen.

Aarhus Sporveje vil indkøbe fire elbusser til at køre på rute 5A i 2017. Foto: Sebastian Buur Gunvald (arkiv)

Som en del af Aarhus Kommunes grønne ambitioner kører der i 2017 el-busser sammen med dieselbusser på busruten 5A.

Det skriver Aarhus Sporveje i sit personaleblad Inform for marts.

Som en del af den almindelige udskiftningsplan skal der indkøbes 16 nye lavgulvsledbusser til levering i 2017. Og her har man valgt at dele udbuddet op i tre dele: Grøn for el-busser, lysegrøn for hybridbusser og gul for dieselbusser.

De fire af busserne bliver med el som drivmiddel, og fire busser bliver formodentligt hybrid, såfremt prisforskellen mellem disse og dieselbusserne ikke er for stor. De resterende bliver dieselbusser. Busserne købes som et forsøg, der skal teste el-bus teknologi og materiel i et pendlermiljø med dansk klima og geografi.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Busrute 5A er udvalgt til at blive prøverute for projektet. 5A er en af de få buslinjer, der ikke bliver berørt af Letbanen og så er det en kort buslinje på 6,6 km. Det gør buslinjen velegnet til den teknologi, man har valgt til opladning af bussen kaldet »opportunity charching«. Det er en lynopladning ved den ene endestation, der betyder, at busserne kun behøver at oplade i ca. fem minutter.

Projektet med elbusser har en meromkostning i forhold til dieselbusser på 20-21 mio. kr. Udgifterne deles mellem Busselskabet og Aarhus Kommune. Hovedparten af udgiften, ca. 18 mio. kr., finansierer Busselskabet, idet de betaler prisdifferencen ved anskaffelsen af el-busser i stedet for dieselbusser. Aarhus Kommune finansierer infrastrukturen i form af lynlade-anlæg ved endestationen og et plugin-anlæg til natladning ved busanlægget. Prisen er ca. 2,5 mio. kr. 

El-busserne forventes leveret i det tidligere forår 2017, mens hybrid- og dieselbusserne forventes leveret i sensommeren 2017.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her