*

Kommunalvalg Aarhus
Aarhus

I 2017 kommer der grønne busser til Aarhus

Aarhus Sporveje vil i 2017 teste elbusser på 5A's rute mellem Marienlund og Tangkrogen.

Aarhus Sporveje vil indkøbe fire elbusser til at køre på rute 5A i 2017. Foto: Sebastian Buur Gunvald (arkiv)

Som en del af Aarhus Kommunes grønne ambitioner kører der i 2017 el-busser sammen med dieselbusser på busruten 5A.

Det skriver Aarhus Sporveje i sit personaleblad Inform for marts.

Som en del af den almindelige udskiftningsplan skal der indkøbes 16 nye lavgulvsledbusser til levering i 2017. Og her har man valgt at dele udbuddet op i tre dele: Grøn for el-busser, lysegrøn for hybridbusser og gul for dieselbusser.

De fire af busserne bliver med el som drivmiddel, og fire busser bliver formodentligt hybrid, såfremt prisforskellen mellem disse og dieselbusserne ikke er for stor. De resterende bliver dieselbusser. Busserne købes som et forsøg, der skal teste el-bus teknologi og materiel i et pendlermiljø med dansk klima og geografi.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Busrute 5A er udvalgt til at blive prøverute for projektet. 5A er en af de få buslinjer, der ikke bliver berørt af Letbanen og så er det en kort buslinje på 6,6 km. Det gør buslinjen velegnet til den teknologi, man har valgt til opladning af bussen kaldet »opportunity charching«. Det er en lynopladning ved den ene endestation, der betyder, at busserne kun behøver at oplade i ca. fem minutter.

Projektet med elbusser har en meromkostning i forhold til dieselbusser på 20-21 mio. kr. Udgifterne deles mellem Busselskabet og Aarhus Kommune. Hovedparten af udgiften, ca. 18 mio. kr., finansierer Busselskabet, idet de betaler prisdifferencen ved anskaffelsen af el-busser i stedet for dieselbusser. Aarhus Kommune finansierer infrastrukturen i form af lynlade-anlæg ved endestationen og et plugin-anlæg til natladning ved busanlægget. Prisen er ca. 2,5 mio. kr. 

El-busserne forventes leveret i det tidligere forår 2017, mens hybrid- og dieselbusserne forventes leveret i sensommeren 2017.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Der er for få natbusser
Charlotte Welzel Andersen , byrådskand., Det Konservative Folkeparti Saltholmsgade 23, st. 8000 Aarhus C | Sebastian Joubert Kaimson, byrådskand., Det Konservative Folkeparti Vesterport 8E 1.th, 8000 Aarhus C
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?

Debat: Interessant teori om Højbjerg-mordet – men den holder ikke

Lars Rørbæk, forfatter til ”Den usandsynlige morder” samt ”Højbjerg-mordet – interviews og betragtninger” Tordenskjoldsgade 59, Aarhus N
Peer Kaaes teori om, at en mand kaldet Repræsentanten dræbte Marie Lock-Hansen i 1967, er interessant, men halter. For Repræsentanten ligner ikke den mand, vidner beskrev som gerningsmanden.

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her