*

 

Aarhus

Kritik af Aarhus Kommunes nye brintbiler

Liberal Alliances Lars Boje Mathiesen er ude med kraftig kritik af Aarhus Kommunes brintbiler. De er for dyre, mener han.

Torsdag d. 21. januar blev en ny brinttankstation indviet i Aarhus. Samme dag tog Aarhus Kommune 10 nye brintbiler i brug. De biler får nu kritik for at være for dyre. Arkivfoto: Casper Holmelund Christensen

I Aarhus Kommune ønsker man at være CO2-neutral i 2030. I den forbindelse har kommunen valgt at lease 10 brintbiler i en forsøgsperiode på fire år. Men de leasede brintbiler er for dyre, mener byrådsmedlemmet Lars Boje Mathiesen (LA).

Det skriver TV2 Østjylland.

Lars Boje Mathiesen indsendte en 10 dages-forespørgsel om leasingen i januar. I Miljø og Tekniks svar fremgår det, at de leasede biler koster ca. 8000 kr. pr. bil om måneden. Det løber samlet op i ca. 1. mio. kr. om året for de 10 biler.

»Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Vi har at gøre med et borgmesterparti, der lige har stået og undskyldt, at man må spare på uddannelsen til de handicappede, og så går man ud og leaser biler for mere end fire millioner kroner, som stort set ikke har nogen miljøeffekt. Det synes jeg, er en fuldstændig vanvittig prioritering af skatteborgernes midler,« fortæller Lars Boje Mathiesen til TV2 Østjylland.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Tilbage i januar, da brintbilerne blev introduceret, sagde rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, at brintbilerne »koster noget mere, end det ville have kostet at lease almindelige biler.«

Men det er nødvendigt, hvis Aarhus Kommune skal løse klimaudfordringerne:

»Han (red. Lars Boje Mathiesen) er den eneste i Aarhus Byråd, der ikke lever på en planet, hvor der ikke er en klimaudfordring. Jeg mener, der er en klimaudfordring, og den mener jeg, at Aarhus Kommune skal være med til at løse,« udtaler Kristian Würtz til TV2 Østjylland.

De 10 nye brintbiler giver, i følge Miljø og Tekniks besvarelse, en CO2-besparelse på 0,068 pct. af det årlige CO2-udslip på transport i Aarhus Kommune - som virksomhed.

De 10 brintbiler indgår i en bilpark i Miljø og Teknik på 300 biler. Efter forsøget skal bilerne i følge Miljø og Teknik tilbage til producenterne, hvor de vil blive skilt ad og undersøgt for, hvordan den nye teknologi har reageret på dagligt brug.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Undgå flere flaskehalse

Per Hastrup, formand for Ripu Østjylland, formand for DI Randers-Norddjurs, Tåsingevej 1, Randers SV | Finn Andersen, næstformand for Ripu Østjylland, formand for Metal Østjylland, Mejlgade 95, Aarhus C
Den nuværende trængsel på E45 holder ikke for samfundsøkonomien, da den har negative konsekvenser for Østjyllands vækstpotentiale.

Debat: Begge sider af sagen skal frem

Harald Kvist, Horsevænget 49, Tranbjerg
Ebbe Normark Sørensen skriver i JP Aarhus 21/9 et forsvar for det gode sygehusvæsen i Region Midtjylland. Et forsvar, som jeg er næsten 100 pct. enig i.

Debat: I Aarhus er der for få til de små

Marianne Gilbert Nielsen, formand BUPL Århus, Kystvejen 17, Aarhus C.
Aarhus Kommune har netop offentliggjort en undersøgelse, der viser, at der er én voksen til 4,2 vuggestuebørn.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Årets Bil 2017: Her er kandidaterne til årets bilpris
Kåringen af Årets Bil i Danmark byder på godt 20 bilnyheder, der alle er på jagt efter at vinde hæderen. For første gang kan det blive en SUV, der løber med sejren, men hybridbilerne lurer. 
Se flere
Bolig
Hvorfor trækker byggesager ud i nogle kommuner?
I to kommuner tager det kun fire dage, mens det i en anden kommune tager hele 101 dage at få en byggetilladelse, men hvorfor er der så stor forskel på sagsbehandlingen i kommunerne? 
Se flere
Viden
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her