*

Aarhus

Kritik af Aarhus Kommunes nye brintbiler

Liberal Alliances Lars Boje Mathiesen er ude med kraftig kritik af Aarhus Kommunes brintbiler. De er for dyre, mener han.

Torsdag d. 21. januar blev en ny brinttankstation indviet i Aarhus. Samme dag tog Aarhus Kommune 10 nye brintbiler i brug. De biler får nu kritik for at være for dyre. Arkivfoto: Casper Holmelund Christensen

I Aarhus Kommune ønsker man at være CO2-neutral i 2030. I den forbindelse har kommunen valgt at lease 10 brintbiler i en forsøgsperiode på fire år. Men de leasede brintbiler er for dyre, mener byrådsmedlemmet Lars Boje Mathiesen (LA).

Det skriver TV2 Østjylland.

Lars Boje Mathiesen indsendte en 10 dages-forespørgsel om leasingen i januar. I Miljø og Tekniks svar fremgår det, at de leasede biler koster ca. 8000 kr. pr. bil om måneden. Det løber samlet op i ca. 1. mio. kr. om året for de 10 biler.

»Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Vi har at gøre med et borgmesterparti, der lige har stået og undskyldt, at man må spare på uddannelsen til de handicappede, og så går man ud og leaser biler for mere end fire millioner kroner, som stort set ikke har nogen miljøeffekt. Det synes jeg, er en fuldstændig vanvittig prioritering af skatteborgernes midler,« fortæller Lars Boje Mathiesen til TV2 Østjylland.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Tilbage i januar, da brintbilerne blev introduceret, sagde rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, at brintbilerne »koster noget mere, end det ville have kostet at lease almindelige biler.«

Men det er nødvendigt, hvis Aarhus Kommune skal løse klimaudfordringerne:

»Han (red. Lars Boje Mathiesen) er den eneste i Aarhus Byråd, der ikke lever på en planet, hvor der ikke er en klimaudfordring. Jeg mener, der er en klimaudfordring, og den mener jeg, at Aarhus Kommune skal være med til at løse,« udtaler Kristian Würtz til TV2 Østjylland.

De 10 nye brintbiler giver, i følge Miljø og Tekniks besvarelse, en CO2-besparelse på 0,068 pct. af det årlige CO2-udslip på transport i Aarhus Kommune - som virksomhed.

De 10 brintbiler indgår i en bilpark i Miljø og Teknik på 300 biler. Efter forsøget skal bilerne i følge Miljø og Teknik tilbage til producenterne, hvor de vil blive skilt ad og undersøgt for, hvordan den nye teknologi har reageret på dagligt brug.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: En smattet udvidelse af begrebet kulturlag

Grethe Kunst, Chr. Wærumsgade 21, Aarhus C
I anledning af kulturhovedstadsåret beder Aarhus Kommune sine borgere om at holde deres fortove rene.

Debat: Turbo på klima – sneglefart i Aarhus

Carl Regli, Tinghøjvej 9, Handrup
Aarhus og den omliggende region er et af de steder i Danmark, der virkelig vil kunne vise, hvad fremtiden byder på. Grøn energi hele vejen.

Debat: Skal Aarhus have et nyt fodboldstadion?

Steen B. Andersen, formand, Kulturudvalget (S)
Vi kan ikke blive ved med at diskutere det emne uden fakta på bordet.
Restauranter

Tilbage til traktørtiden

Efter en lidt turbulent og usikker tilværelse har Ludvigslyst manifesteret sig som et traditionelt traktørsted nær Julsø ved Silkeborg.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her