*

Aarhus

Kritik af Aarhus Kommunes nye brintbiler

Liberal Alliances Lars Boje Mathiesen er ude med kraftig kritik af Aarhus Kommunes brintbiler. De er for dyre, mener han.

Torsdag d. 21. januar blev en ny brinttankstation indviet i Aarhus. Samme dag tog Aarhus Kommune 10 nye brintbiler i brug. De biler får nu kritik for at være for dyre. Arkivfoto: Casper Holmelund Christensen

I Aarhus Kommune ønsker man at være CO2-neutral i 2030. I den forbindelse har kommunen valgt at lease 10 brintbiler i en forsøgsperiode på fire år. Men de leasede brintbiler er for dyre, mener byrådsmedlemmet Lars Boje Mathiesen (LA).

Det skriver TV2 Østjylland.

Lars Boje Mathiesen indsendte en 10 dages-forespørgsel om leasingen i januar. I Miljø og Tekniks svar fremgår det, at de leasede biler koster ca. 8000 kr. pr. bil om måneden. Det løber samlet op i ca. 1. mio. kr. om året for de 10 biler.

»Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Vi har at gøre med et borgmesterparti, der lige har stået og undskyldt, at man må spare på uddannelsen til de handicappede, og så går man ud og leaser biler for mere end fire millioner kroner, som stort set ikke har nogen miljøeffekt. Det synes jeg, er en fuldstændig vanvittig prioritering af skatteborgernes midler,« fortæller Lars Boje Mathiesen til TV2 Østjylland.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Tilbage i januar, da brintbilerne blev introduceret, sagde rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, at brintbilerne »koster noget mere, end det ville have kostet at lease almindelige biler.«

Men det er nødvendigt, hvis Aarhus Kommune skal løse klimaudfordringerne:

»Han (red. Lars Boje Mathiesen) er den eneste i Aarhus Byråd, der ikke lever på en planet, hvor der ikke er en klimaudfordring. Jeg mener, der er en klimaudfordring, og den mener jeg, at Aarhus Kommune skal være med til at løse,« udtaler Kristian Würtz til TV2 Østjylland.

De 10 nye brintbiler giver, i følge Miljø og Tekniks besvarelse, en CO2-besparelse på 0,068 pct. af det årlige CO2-udslip på transport i Aarhus Kommune - som virksomhed.

De 10 brintbiler indgår i en bilpark i Miljø og Teknik på 300 biler. Efter forsøget skal bilerne i følge Miljø og Teknik tilbage til producenterne, hvor de vil blive skilt ad og undersøgt for, hvordan den nye teknologi har reageret på dagligt brug.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: En spændende nyskabelse

Ole Fournais, cand.mag., pensioneret faglærer ved JU/Beder Gartnerskole Marselis Boulevard 38, Aarhus C
I JP Aarhus 18/5 beskrives et særdeles spændende projekt med en stiforbindelse i Sydhavnskvarteret til Frederiks Plads – altså på tværs af Spanien.

Debat: Politisk korrekte løgne

Thomas Daugaard, medlem af Nye Borgerlige Aarhus C
Medlem af Europa-Parlamentet Jeppe Kofod (S) oversatte 19/5 Søren Espersens (DF) omtale af Obama som neger til ”nigger” i et engelsk opslag på Twitter. Undrer det nogen, at politikerleden vokser?

Debat: De manglende STU-pladser

Mette Skautrup, byrådskandidat Det Konservative Folkeparti Rønbjergvej 4, Risskov
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Boghvede er det nye sort

Glutenfri produkter vinder frem i madlavningen. Men mange populære korn- og frøsorter er svære at dyrke i Danmark.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her