*

Aarhus

Kritik af Aarhus Kommunes nye brintbiler

Liberal Alliances Lars Boje Mathiesen er ude med kraftig kritik af Aarhus Kommunes brintbiler. De er for dyre, mener han.

Torsdag d. 21. januar blev en ny brinttankstation indviet i Aarhus. Samme dag tog Aarhus Kommune 10 nye brintbiler i brug. De biler får nu kritik for at være for dyre. Arkivfoto: Casper Holmelund Christensen

I Aarhus Kommune ønsker man at være CO2-neutral i 2030. I den forbindelse har kommunen valgt at lease 10 brintbiler i en forsøgsperiode på fire år. Men de leasede brintbiler er for dyre, mener byrådsmedlemmet Lars Boje Mathiesen (LA).

Det skriver TV2 Østjylland.

Lars Boje Mathiesen indsendte en 10 dages-forespørgsel om leasingen i januar. I Miljø og Tekniks svar fremgår det, at de leasede biler koster ca. 8000 kr. pr. bil om måneden. Det løber samlet op i ca. 1. mio. kr. om året for de 10 biler.

»Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Vi har at gøre med et borgmesterparti, der lige har stået og undskyldt, at man må spare på uddannelsen til de handicappede, og så går man ud og leaser biler for mere end fire millioner kroner, som stort set ikke har nogen miljøeffekt. Det synes jeg, er en fuldstændig vanvittig prioritering af skatteborgernes midler,« fortæller Lars Boje Mathiesen til TV2 Østjylland.

Nu kan man tanke brint i Aarhus

Tilbage i januar, da brintbilerne blev introduceret, sagde rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, at brintbilerne »koster noget mere, end det ville have kostet at lease almindelige biler.«

Men det er nødvendigt, hvis Aarhus Kommune skal løse klimaudfordringerne:

»Han (red. Lars Boje Mathiesen) er den eneste i Aarhus Byråd, der ikke lever på en planet, hvor der ikke er en klimaudfordring. Jeg mener, der er en klimaudfordring, og den mener jeg, at Aarhus Kommune skal være med til at løse,« udtaler Kristian Würtz til TV2 Østjylland.

De 10 nye brintbiler giver, i følge Miljø og Tekniks besvarelse, en CO2-besparelse på 0,068 pct. af det årlige CO2-udslip på transport i Aarhus Kommune - som virksomhed.

De 10 brintbiler indgår i en bilpark i Miljø og Teknik på 300 biler. Efter forsøget skal bilerne i følge Miljø og Teknik tilbage til producenterne, hvor de vil blive skilt ad og undersøgt for, hvordan den nye teknologi har reageret på dagligt brug.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Umodent

Bente Nielsen, cand.phil., Brabrand
Angående læserbrev fra Clara Kjeldberg Mathiasen (JP Arrhus 17/5).

Islam og danske værdier: Der forskel på tørklæder

Olivia Olsen, Bakkeskoven 115, Skanderborg
Islam er en totalitær politisk ideologi, som ikke giver plads til demokrati.

Debat: Classic Race – et flagskib for klimakommune Aarhus?

Tine Andersen, chefkonsulent, Beder
Aarhus Kommune har lanceret en ambitiøs klimaplan, men alligevel giver man tilladelse til voldsomme udledninger af CO2uden andet formål end underholdning for en lille gruppe racernørder.
Restauranter

Tag selv vinen med

Vi koncentrerer os om maden, så sørger gæsterne for vinen, siger Le Basilic i Aarhus. Maden kunne nu godt trænge til mere opmærksomhed.

En bid af Italien

Anmeldelse: Restaurant Passione er et autentisk, italiensk spisested, som trods skønhedsfejl efterlader et sympatisk indtryk.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her