*

Aarhus

Michelin-stjerner tiltrækker krydstogtskibe

Med tre Michelin-restauranter markerer Aarhus sig, som en storby der er på vej frem, og det bemærkes i udlandet. På få år er antallet af krydstogtgæster i Aarhus femdoblet, og forventningerne til 2016 er tårnhøje.

Michelin-stjerner trækker flere krydstogskibe til Aarhus Havn. Foto: Ida Munch (akiv)

Michelin-stjerner er ikke blot et skulderklap til restauratørerne, men har også stor værdi for Aarhus som turistmål. Ifølge Peer H. Kristensen, der er direktør i VisitAarhus, har Michelin-stjernerne betydning for, om udenlandske krydstogtrederier vælger Aarhus som et stop på ruten.

”I det øjeblik at Aarhus fik Michelin-stjerner, der var det også en blåstempling af byen som turistby,” siger han.

Selvom det kun er tre restauranter, der kan prale af at have den eftertragtede stjerne, så gør stjernerne en verden til forskel, når Peer H. Kristensen skal forsøge at sælge Aarhus som krydstogtdestination.

”Da vi sidste år mødte op og sagde, at vi havde fået Michelin-stjerner, så var det tydeligt, at flere af krydstogtrederierne tog os mere seriøst. Nu troede de pludselig på os, når vi sagde, at Aarhus er en storby på vej frem. Flere rederier så stjernerne som en direkte godkendelse af os som by,” siger han.

Rejseselskab vil sælge krydstogter fra Aarhus

De seneste par år er der sket en stor stigning i antallet af udenlandske turister, der ankommer til Aarhus ad søvejen. I 2015 lagde 27.385 krydstogtgæster til havn i Aarhus, og i år forventes flere end 70.000 gæster at gå i land i den jyske hovedstad.

Stigningen kan dog ikke tilskrives Michelin-stjernerne alene. Ifølge Nicolai Krøyer, der er kundechef hos Aarhus Havn, er den store stigning også frugten af en massiv markedsføringsindsats.

”Det har været et langt sejt træk at nå så pæne resultater. Vi har brugt flere år på at opbygge vores nære og gode relation til de store, internationale rederier, og det er den indsats, der nu bærer frugt. Sidste år havde vi 11 krydstogtanløb, og i år har vi allerede 28 bekræftede anløb. I 2017 forventer vi endnu flere,” siger han.

Nicolai Krøyer er dog enig i, at det også har hjulpet, at Aarhus er kommet med på det gastronomiske verdenskort. Når han sammen med Peer H. Kristensen drager mod Miami for at udbygge relationen til de store amerikanske rederier, kan det heller ikke udelukkes, at Michelin-stjernerne bliver nævnt i salgstalen.

”Når vi sidder over for amerikanske krydstogtrederier og skal markedsføre Aarhus, så er Michelin-stjerner altså noget, der batter. Vi kan godt fortælle rederierne, at Aarhus er en fantastisk by, men Michelin-stjernerne er et meget konkret og anerkendt trumfkort,” siger Peer H. Kristensen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Bekymring for forurenet drikkevand hviler på et forkert grundlag

Niels Peter Nørring, områdedirektør i Landbrug & Fødevarer
Richard Thomsen og John Graversgaard fra Gruppen Rent Drikkevand i Beder-Malling anslår den forsonlige tone over for landbruget i deres indlæg i JP Aarhus 19/6 om den såkaldte Beder-sag.

Debat: Børnefamilier lider under boligbyggeri i midtbyen

Sara Stegger Ledaal , cand.pæd. i pædagogisk antropologi Valdemarsgade 20 nr. 310, Aarhus C
Hvorfor tillader Aarhus Kommune byggeri i midtbyen, hvor vi i forvejen bor klos op ad hinanden?

Debat: Malingen i Mindeparken og ødelæggelse af naturen

Peter Bisgaard, civ.ing. Hornslet
Mon ikke malingen i Mindeparken skulle minde om den nutidige ødelæggelse af naturen, som mange mener, at specielt landbruget er årsag til.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her