*

Aarhus

Borgere får bedre hjælp, når de klager

Aarhus Kommune udvider 24-timers klageservice, og borgermægleren bliver et permanent tilbud.

Bedre dialog mellem borgerne og kommunen.

Det er den erklærede målsætning med en række initiativer, som Aarhus Kommune har besluttet at udbrede og videreføre.

En såkaldt 24-timers service, som sikrer, at en borger, der har klaget til kommunen, får en opringning eller en mail indenfor 24 timer, bliver nu udbredt til at gælde alle afdelinger i kommunen. Ordningen er allerede indført på ældreområdet og på socialområdet, men skal nu også gælde på områder, som f. eks. Børn og Unge og Teknik og Miljø.

En borgermæglerordning har kørt som forsøg og bliver nu permanent. Mæglerordningen, der i øjeblikket varetages af to psykologer og en psykoterapeut, er en slags hotline, hvor borgere, der føler, at de er kørt fast i systemet, kan ringe og få hjælp til at komme i kontakt med den rette medarbejder. Ordningen koster kommunen ca. 500.000 kr. om året.

Udbredelse af 24-timers ordningen og videreførelse af borgermægleren fik tilslutning i Magistraten mandag, og det glæder social- og beskæftigelsesrådmand Thomas Medom (SF), der i forrige byrådsperiode indførte 24-timers reglen i Sundhed og Omsorg som daværende ældrerådmand.

»Det glæder mig meget, at ordningen nu kommer til at gælde hele Aarhus Kommune. 24-timers service på klager er ikke bare, hvad man kan forvente af god service fra sin kommune. Det er også lettere at administrere og dermed også mere effektivt, fordi en samtale kan tage toppen af den frustration, som en borgers klage er et udtryk for,« siger Thomas Medom.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Mere beton, mindre by: Er kommuneplanforslaget luft og spin?

Thomas Kruse, aktiv i Midtbyens Fællesråd for Latinerkvarteret, Øgaderne og Nørrestenbro, Aarhus C
Det ligner, at det er investorerne, som laver lokalplanerne og de tillæg til kommuneplanen, som sætter kommuneplanens gode hensigter ud af kraft. Byråd og Teknisk Udvalg bliver ekspeditionskontorer.

Statslige midler havner hos FN: Ulandsbistand til København

Otto Hansen, pensionist, professor emeritus Hadsten
I en meget ærlig og afslørende artikel i Politiken 11/8 fortæller journalist Jacob Svendsen, at staten årligt betaler 175 mio. kr. til husleje, vedligeholdelse og it til en række FN-kontorer i Københavns Nordhavn med op imod 1.500 ansatte personer.
Restauranter

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.

Golfmad til favorable priser

Restaurant Unico serverer enkle retter i en lettere forfinet udgave – til lave priser. Det lykkes ganske godt, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Til gengæld er betjeningen haltende og usikker.

China Wok House er flyttet

I mere end 40 år har China Wok House forsynet aarhusianerne med sprøde forårsruller og dybstegte rejer. Nu er restauranten flyttet ned til åen.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her